L’EASY får 600.000 kroner i bøde for vildledning af brugerne

Den danske udlejnings- og afbetalingsgigant L’EASY får på puklen af Forbrugerombudsmanden for at give forbrugerne vildledende prisoplysninger og utilstrækkelige kreditoplysninger.

Det har nu kostet selskabet 600.00o kroner i bøde, som de har accepteret at betale.

Det var i april måned, at L’EASY blev anmeldt for vildledende markedsføring. I flere tilbudsaviser fra 2013 og på selskabets hjemmeside, oplyste virksomheden ikke tilstrækkeligt tydeligt, at forbrugerne ud over kontantprisen også skulle betale gebyr for levering og installering. Det er nemlig muligt at undgå det pågældende gebyr ved selv at afhente varen, men det fremgik ikke af opslagene.

L’EASY reklamerede desuden med, hvad det ville koste per måned at låne penge til varerne. Men der manglede adskillige af de kreditoplysninger, som forbrugeren har krav på.

- Prisoplysninger er noget af det vigtigste i en reklame. L’EASY har i flere tilfælde ikke oplyst forbrugerne tydeligt nok om, at de ud over kontantprisen også skulle betale for at få leveret og installeret varen. Det er vildledende, siger Forbrugerombudsmand Henrik Øe i en pressemeddelelse.

Dagens Gossip