Ledende ansat i staten snydt af Nigeria-mail: Overførte 6,7 millioner skattekroner til fupkonto

Skrevet af Ninna Andreasen

25/05/2016

Mest læste i dag

Den danske Patent- og Varemærkestyrelse slap med nød og næppe for at blive franarret 6,7 millioner kroner tidligere i maj.

En ledende medarbejder havde sat beløbet til udbetaling til en svindelkonto i Kina, da fupnummeret blev opdaget og betalingen i sidste øjeblik standset af Danske Bank. Det skriver styrelsen i en pressemeddelelse.

Medarbejderen modtog onsdag den 11. maj en mail, der så ud til at være sendt af direktør i styrelsen Jesper Kongstad. 

I mailen anmodede “direktøren” om i al fortrolighed at overføre de 6,7 millioner kroner til en kinesisk bank. Det skulle ifølge mailen være betaling for aktier i en kinesisk virksomhed, som Patent- og Varemærkestyrelsen skulle købe.

Der var dog tale om en svindelmail, der i folkemunde går under betegnelsen “Nigeria-breve”. Den ledende medarbejder førte en del mailkorrespondance med den falske direktør.

Medarbejderen satte pengene til overførsel den 12. maj. Overførslen var til en lokal kinesisk bank.

Fredag den 13. maj fik medarbejderen endnu en mail. Her anmodede den falske direktør igen om at få overført yderligere 6,7 millioner. Det førte til, at medarbejderen blev mistænksom og kontaktede sin chef.

Medarbejderens chef kontaktede straks styrelsens direktør Jesper Konstad. Herefter blev Danske Banks afdeling for svindel øjeblikkeligt kontaktet, ligesom styrelsen meldte sagen til politiet.

Det lykkedes banken og politiet at få fat i de kinesiske myndigheder og banker at føre pengene tilbage til styrelsens konto

- Vi er naturligvis stærkt chokerede over sagen. Det er for styrelsen en usædvanlig anmodning, både taget størrelsen af beløbet i betragtning, og at det skulle finde sted i forbindelse af opkøb af en virksomhed, lyder det fra direktør Jesper Kongstad.

Læs også: Spritstiv far kører galt med datter: Derfor beholder han kørekortet

Styrelsen er gået i gang med en gennemgribende undersøgelse af hele hændelsesforløbet og dens procedurer.

- Selvom det er lykkes os at få pengene igen, er det en ørefigen, som vi har fået. Og det kommer til at føre til øget kontrol, bl.a. med pengeoverførsler, så der eksempelvis skal tre og ikke to underskrifter til. Jeg har været i dialog med vores it-teknikere, som siger, at der ikke er noget at gøre for at forhindre mails, som den medarbejderen fik, udtaler direktøren til BT

Følg Dagens Politirapport for flere lignende artikler: