Lego leverer endnu et rekordregnskab

Lego sælger flere klodser og figurer end nogensinde før.

Det fremgår af legetøjskoncernens regnskabsbøger for årets første seks måneder, der viser, at nettoomsætningen er steget med 13 procent i årets første halvår til 10.363 millioner kroner.

Tager man højde for ændringer i valutakurser på de lokale markeder, er omsætningen steget med 15 procent.

Også bundlinjen viser rekorder. Overskuddet efter skat lander på 2.381 millioner kroner, hvilket svarer til en stigning på 18 procent i samme periode sidste år. 

Stærk vækst i Asien

Væksten skyldes ifølge Lego selv især vækst i Asien, som koncernen har udråbt som et kommende kernemarked. Omsætningen i regionen er steget med 35 procent, hvilket i høj grad skyldes, at de kinesiske forbrugere er vilde med Legos nyere produktlinjer som »Legends of Chima« og »Lego Friends«.

»Vi er meget tilfredse med den vækst, vi ser i Asien, da det understøtter vores langsigtede ambitioner om at gøre regionen til en større bidragyder til vores samlede salg,« skriver administrerende direktør Jørgen Vig Knudsen i en pressemeddelelse og fortsætter:

»Vi har for nyligt placeret vores regionale hovedkontor for Asien i Singapore, og vi begynder opførelsen af vores egen fabrik i Kina til næste år for yderligere at udvikle Asien til at blive en vækstmotor,« skriver han. 

Tidsler i Europa og USA

Regnskabsbøgerne viser også, at Lego æder sig ind på konkurrenterne på det globale legetøjsmarked. Koncernens markedsandel af det samlede marked er steget til cirka 8,8 procent fra 8,6 procent ved udgangen af 2012.

Der er dog også små tidsler i Legos regnskabstal. Årets første seks måneder er normalt Legos svageste halvår, fordi det ikke omfatter det bugnende julesalg. Men væksten i omsætningen på 13 procent i forhold til første halvår 2012, er markant lavere end væksten i første halvår fra 2011 til 2012 på hele 24 procent.

Derudover er vækstraterne også faldet markant på kernemarkederne i USA og Europa. Fra første halvår 2011 til første halvår 2012 steg Legos omsætning på de europæiske markeder med 10 procent i gennemsnit, mens salget i USA voksede med 23 procent.

Dagens regnskab viser noget mere beskedne vækstrater på henholdsvis otte og fire procent i Europa og USA fra første halvår 2012 til 2013. 

Topchef er tilfreds

Topchefen er dog stadig overordnet godt tilfreds med dagens resultat.

»Det er et meget tilfredsstillende resultat set i lyset af udviklingen på det globale legetøjsmarked, der har fået en langsom start på året i de største og mest modne markeder i Nordamerika, Europa og Japan,« skriver Jørgen Vig Knudsen i pressemeddelelsen.

Dagens regnskab viser også, at Lego yderligere har forbedret sin likviditet. Koncernens pengestrømme fra driften er steget til 2.908 millioner kroner fra 2.230 millioner kroner sidste år.

Dagens Gossip