Lego-raketten taber fart

Salget af verdensberømte Lego-klodser stiger med pæn fart for tiden, men vækstrater på himmelflugt er formentlig fortid for Billund-virksomheden. Det fastlår Legos finansdirektør i et interview med Berlingske Business.

Omsætningen voksede i første halvår af med 13 procent hos Lego, hvilket er noget lavere end i 2012, hvor væksten lød på hele 24 procent i første halvår. De nye tal giver et tydeligt fingerpeg om, at er Lego er på vej ind i en ny epoke.

»Vi har i en del tid sagt, at en vækst på 20 procent eller højere ikke er bæredygtigt. Så det kommer ikke som et chok for os, at væksten nu kommer ned på et niveau, hvor det er mere bæredygtigt. En vækst på omkring de 20 procent eller derover er meget svært at absorbere og navigere i,« siger John Goodwind, finansdirektør hos Lego.

Han uddyber, at kan vise sig som en fordel, at Lego-raketten nu taber en smule fart.

»Det er klart nemmere at styre virksomheden på længere sigt med en lavere vækst end 20 procent,« siger han.

Væksten på 13 procent anser han for »meget tilfredsstillende« i det nuværende legetøjsmarked.

»13 procent vækst i et legetøjsmarked, der nærmest ikke vokser, er ret flot og vidner om, at vi bringer de rigtige produkter ind på markedet,« siger John Goodwin og tilføjer, at Legos vækst reelt er oppe på 15 procent målt i lokale valuta.

Det er nye toner, at et svært legetøjsmarked kan stoppe den danske succesvirksomhed. Da Lego så sent som for et år siden præsterede en vækst på 24 procent skete det samtidig med, at det globale legetøjsmarked gik tilbage med fire procent. Om Lego-raketten kommer til at tabe yderligere fart i andet halvår af 2013 ønsker finansdirektøren ikke at kommentere på.

»Vi kan ikke sige noget om det fulde regnskabsår, da en stor del af vores salg kommer i andet halvår,« siger han.

Traditionelt har Lego sin højsæson i andet halvår på grund af julehandelen. Et stærkt julesalg har tidligere kunnet pynte gevaldigt på Legos årsregnskab.

Gassen er gået mest af ballonen på de amerikanske markeder. Fra den anden side af Atlanten har der de senere år været jubelbrøl efter jubelbrøl hos Legos ansatte. Men dagens halvårsregnskab fortælle, at det netop er på de amerikanske markeder, at væksten aftager mest. Samlet set var væksten i første halvår af 2013 på fire procent i Nord- og Latinamerika. For et år siden fortalte Lego, at væksten i første halvår af 2012 i USA lå på 23 procent. Om udviklingen på den anden side af Atlanterhavet siger John Goodwind:

»Forbrugersalget har de første seks måneder af 2013 været klart lavere, end hvad vi tidligere har set i Amerika. Et antal af butikker i USA har fortalt, at de har set en lavere gennemstrømning i butikkerne af flere årsager. Blandt har skatteændringer betydet, at forbrugerne har haft lidt færre penge at spendere, og det har haft indflydelse på salget af vores produkter. Vi tror, at dette er en den primære forklaring,« siger Jon Goodwin om Legos aftagende vækst.

Der er dog også masser af succes at spore i Legos regnskab. Det europæiske salg udvikler sig pænt med en fremgang på otte procent, og i Asien tegner konturerne af et nyt væksteventyr sig. Lego beretter om en samlet vækst i Asien på mere end 35 procent i 2013. Omsætningen hos Lego landede samlet set på 10,4 mia. kroner i halvåret, mens driftsresultatet lyder på 3,2 mia. kroner.

Dagens Gossip