Lego skubber barbiedukker længere tilbage i skabet

Skrevet af admin

30/01/2015

Mest læste i dag

Legetøjsproducenten Mattel vil nu se indad og handle hastigt, efter at producenten af barbiedukker for femte kvartal i træk har offentliggjort et fald i det verdensomspændende salg.

Salget af barbiedukker har været faldende i de seneste to år, da småpiger i stigende grad foretrækker elektronisk legetøj, tavlecomputere og legetøj baseret på populære film.

Sidste år overtog det danske firma Lego pladsen som verdens største legetøjsproducent fra Mattel som følge af succesen med Lego-filmen, der til manges skuffelse ikke blev nomineret til en Oscar.

I 2014 steg legetøjssalget i USA med fire procent, mens Mattels andel faldt med syv procent ifølge forbrugeranalysefirmaet NPD Group.

Tallene fremhæver Mattels manglende evne til at være mere nyskabende end mindre konkurrenter som Hasbro og Jakks Pacific.

Mattels internationale salg faldt med fem procent, hvilket nu får producenten af Hot Wheels legetøjsbiler og Fisher-Price legetøj til at evaluere forretningsmodellen.

Det verdensomspændende salg af barbiedukker faldt 12 procent i det fjerde kvartal af 2014, mens legetøj fra Fisher-Price faldt 11 procent.

Lego mangler stadig at offentliggøre et regnskab for 2014.

Hasbros salg er vokset som følge af virksomhedens succes med legetøj, der er inspireret af den populære filmserie "Hunger Games". 9. februar præsenterer legetøjsproducenten regnskabet for 2014.

Virksomheden Jakks ventes også at præsentere et stærkt julesalg, hvilket bliver hjulpet på vej af virksomhedens dukker, der er baseret på en anden populær animationsfilm "Frozen".

/ritzau/Reuters