Lego stormer ind på global brand-hitliste

Reklamebureauet Interbrand opgør hvert år værdien af verdens største brands, og nu er et dansk firma også kommet med på den eksklusive top 100-liste.

Det er Lego, der med en anslået brandværdi på 5,36 milliarder dollar (knap 36 milliarder kroner) er årets bedsteplacerede nytilgang.

Legetøjsproducentens varemærke er ifølge The Telegraph blevet styrket det seneste år af filmen "Lego The Movie" og samarbejder med Jurassic World, Star Wars og Disney-filmen Frost.

For at komme med på listen skal man være en profitabel forretning og have mindst 30 procent af sin omsætning i udlandet, og så bliver virksomhederne ellers bedømt på deres finansielle resultater og på andre parametre som forbrugerloyalitet.

Apple er for tredje år i træk øverst på listen og udbyggede sin føring til Google på andenpladsen med en værdiforøgelse på 43 procent hen over året.

Det er den næsthøjeste stigning af alle, kun overgået af Facebook, hvis brandværdi steg med 54 procent og nu opgøres til at være godt 22 milliarder dollar. Det rækker til en 23.-plads på listen.

15 af de 100 brands er i øvrigt bilmærker, og der er også blevet plads til skandaleramte Volkswagen på listen.

Den tyske automobilproducent, der har indrømmet at have installeret snydesoftware i sine biler, nummer 35 på listen trods en nedgang i brandværdien på ni procent.

Foruden Lego er Paypal, Mini, Moët & Chandon og Lenovo nye på listen. De har fortrængt Pizza Hut, Nokia, Gap, Nintendo og Duracell.

/ritzau/

Dagens Gossip