Lesbisk drama spås at vinde i Cannes

Dette års festival har været kendetegnet af en usædvanlig høj kvalitet, og anmelderne og filmjournalister har flere gange måttet revidere, hvilken af filmene de mener kan vinde festivalen. Det skriver Berlingske.

I festivalens første halvdel mente mange, at prisen måtte gå til den iranske instruktør Asghar Farhadis »The Past«, siden blev den overhalet af Paolo Sorrentinos »The Great Beauty«, men på festivalens sidste dag er der bred enighed om, at Abdellatif Kechiches tre timer lange kærlighedsdrama »La Vie d’Adele chapitres 1 et 2« er den mest sandsynlige kandidat. 

Filmen har bevæget mange med sit utroligt detaljerede psykologiske portræt af en ung piges gradvise erkendelse af sin egen homoseksualitet og hendes stormende forelskelse i en ældre pige.

At filmen også indeholder nogle lange og lige så detaljerede sexscener ligger for så vidt i naturlig forlængelse af instruktørens ambition om realisme, men kan måske trække fra, når regnskabet om Guldpalmen skal gøres op.

Ved forevisningerne har scenerne rystet dele af publikum, ikke mindst anmeldere fra de mellemøstlige lande, der indimellem har forladt biografsalene, når filmens karakterer trak af tøjet.

Et andet forhold taler imod filmens guldpalmechancer, og det er paradoksalt nok filmens fantastiske skuespilpræstationer af Lea Seydoux og Adele Exarchopoulos. Det kan nemlig tænkes, at juryen vælger at belønne den med en delt Bedste Skuespillerinde-pris, hvilket dermed i henhold til festivalens regler automatisk udelukker den fra at kunne vinde Guldpalmen.

Det er en gådefuld kunstart at forudsige palmevindere, men et af de sikreste tegn er, hvilke film der først bliver genvist, når festivalen i dag viser alle konkurrencens film en gang til. Her ligger »La Vie d’Adele chapitres 1 et 2« forrest.

Den enkelte danske film i konkurrencen, »Only God Forgives« af Nicolas Winding Refn, er der så godt som ingen, der har som guldfavorit, men filmens ekstreme personlige stil kan måske indbringe den instruktørprisen, som Refn også modtog for sin forrige film »Drive«.

Det mener blandt andre den franske avis Nice Matin, men også det internationale brancheblad Screen har givet filmen en fin anmeldelse.

Hvad anmelderne mener, kan dog langt fra bruges som rettesnor for, hvordan Cannes-juryen tænker om prisfordelingen.

Dagens Gossip