Lider du af tids-angst?

Du er altid den første til at dukke op til venindeaftaler, du møder som regel 20 minutter for tidligt på arbejde og står altid og venter længe på toget, lægeaftalen eller andet, fordi du er taget af sted i god tid. Alt for god tid, og du har i timerne op til tjekket dit ur igen og igen. 



Laver du alt for mange overspringshandlinger? Læs hvordan du let kommer ud af den vane


Det er fint at komme til tiden og som sådan også fint at være i god tid, men bliver det en besættelse for dig, så er du ude på et overdrev. Et overdrev, du ikke er alene om at være på, skriver Huffington Post.



Ifølge doktor Alex Lickerman, der er forfatter til The Undefeated Mind: On the Science of Constructing an Indestructible Self, så lider flere af angsten for, at tiden løber fra dem.



- Jeg forbinder denne frygt med et dybere sæt bekymringer, der er forbundet med tid, noget der kan defineres bredt.

Der er noget med det, at være for sent på den til noget, som får folk til at føle sig usikre og det er generelt angstprovokerende, hvis man føler sig usikker, uanset om det er fysisk eller psykisk. 



Du vil have kontrol

Hvis du er sent på den og har det utrolig skidt med det, så er det fordi din indre kontrollør udfordres. Du er måske bange for at gå glip af noget, eller bange for at spilde tiden og helt generelt utrolig utilpas med ikke at have styr på situationen – det er alt sammen ting, der kan skabe angst i dig og gør, at du altid sørger for at komme af sted i virkelig god tid, så du slipper for den følelse, forklarer doktor Alex Lickerman.



Er du for afhængig af kærlighed? Se om du er ude på et dårligt sidespor



Han forslår, hvis du har tids-angst, at du kigger indad og tænker over disse ting:



Vær opmærksom på, om dit humør skifter, når du er ved at gøre dig klar til en aftale
Din irritabilitet forårsages nemlig af din tids-angst.



- Når du bliver overrumplet af disse følelser, så tag lige en pause og erkend, hvad der er ved at ske, siger doktor Alex Lickerman.



Når du bliver ramt af panikken, så tænk lige over, hvad konsekvenserne er
Overvej hvad der sker med dig, når du agerer på angsten, og hvad fører det med sig. Det kan give dig nok perspektiv til at få styr på dine følelser og ikke lade dem overmande dig.



Kig også på, hvad der sker, hvis ikke du overholder tiden
Tving dig selv til at forestille dig, at du ikke er i god tid. Eller forsøge for alvor ikke at overholde den, og når det går op for dig, at konsekvenserne i mange tilfælde ikke er så store, så bliver du bedre til at handle, så du ikke tvinger dig selv til at stå foran mødelokalet en halv time for tidligt. Det kan hjælpe dig med at styre din angst.

Af Mette Skøtt, NewsDesk, Aller Media

Dagens Gossip

Dagens TV