Lockouten skader børn med taleproblemer

Et stort antal børn med taleproblemer i specielt børnehaver og hos dagplejere har fået afbrudt deres sprogtræning, fordi godt og vel halvdelen af landets talepædagoger er omfattet af lærer-lockouten.

Det rapporterer DR Syd.

Den lockoutramte talepædagog Freja Kjærsgaard Johannsen, der arbejder i Sønderborg Kommune, fortæller, at den ufrivillige pause i træningen kan få konsekvenser for børnenes sproglige udvikling.

- Det rammer mest dem, hvor vi lige er gået i gang, eller dem, der har virkelig store problemer med udtalen. Dér rammer det meget hårdt, siger hun til DR Syd.

Når lockouten slutter, kan talepædagogerne ikke fortsætte, hvor de slap. For børnene vil have glemt noget af træningen og være faldet tilbage til gamle fejl.

- Nogen børn har tendens til at glemme det, de har lært. Hvis de får pauser i træningen, glemmer de igen, siger Freja Kjærsgaard Johannsen.

Talekonsulent Erik Ebsen Cloyd vurderer, at lockouten kan betyde forsinket sproglig udvikling og have betydning for, hvor hurtigt de kommende skolebørn kommer i gang med læsningen.

- Det får konsekvenser i forhold til skolestart. Jeg kan ikke forestille mig, at det er rart for børn at komme i skole uden at have fået de sidste ting med udtalen rettet, siger han til DR Syd og tilføjer:

- Man ved, at en tidlig indsats er afgørende, og dele af den går spildt.

Også stammere i større klasser og folkeskoleelever med høreproblemer er ramt af, at talepædagogerne er omfattet af lockouten.

/ritzau/

Dagens Gossip

Dagens TV