Løkke: Svensk model ville bremse kollektiv trafik sydfra

Skrevet af admin

04/01/2016

Dagens topnyheder

Hvis Danmark havde fulgt Sveriges eksempel og indført transportøransvar, havde det ifølge statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) bremset den kollektive trafik over den dansk-tyske grænse.

Derfor har regeringen valgt alene at indføre midlertidig grænsekontrol med stikprøver af trafikken sydfra.

- Hvis vi i dag sagde, vi ville lave transportøransvar, så ville effekten være, at der ikke ville være nogen kollektiv trafik, siger Løkke på et pressemøde i Statsministeriet.

- Vi har ikke i dag en aftale med Deutsche Bahn og de tyske myndigheder, som gør, at vi ville kunne sætte et transportøransvar igennem på en måde, hvor togene stadig kørte.

Når den kollektive trafik stadig glider over Øresund, skyldes det, at DSB samarbejder med myndighederne, lyder statsministeren forklaring videre.

- Vi har valgt i forhold til Sverige at anspore DSB til at samarbejde, selv om det unægtelig er et ekstraordinært skridt, da det er et dansk togselskab, der på dansk jord i virkeligheden skal udføre paskontrol, siger Løkke.

- Når vi har gjort det, så er det, fordi vi har så stor integration i Øresundsregionen. Tusindvis af mennesker pendler hver dag, vi har investeret milliarder i infrastruktur, millioner i branding - og det ville give hele regionen et ordentligt tilbageslag, hvis ikke vi prøvede at overkomme generne mest muligt.

På samme vis ville det med statsministerens ord være "et enormt tilbageslag" for grænseområdet mellem Danmark og Tyskland, hvis den kollektive trafik blev bremset som følge af et dansk transportøransvar.

- Man kan ikke udelukke, at vi bliver nødt til at acceptere det tilbageslag, hvis problemet med ophobning af illegale flygtninge tager til, siger Lars Løkke Rasmussen, der tilføjer, at transportøransvaret om nødvendigt kan indføres "med ganske kort varsel".

/ritzau/