LokalBrugsen vil lade kunderne bestemme

Der skal tænkes nyt, hvis de små lokalbutikker skal overleve kampen om kunderne. Derfor samler Coop nu 100 små nærbutikker i Danmarks yderste områder i en ny kæde. Kæden får navnet LokalBrugsen, som ellers blev opgivet år tilbage. Og i LokalBrugsen får kunderne lov til at bestemme.

Coop har nemlig tænkt utraditionelt for at redde de små forretninger. Kunderne får direkte indflydelse på både indretning og udvalg i deres nærbutik, og kæden ventes at få en samlet omsætning på én milliard kroner, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

»Hvis de små butikker skal overleve, er vi nødt til at tænke anderledes. Der skal gøres en ekstra indsats hurtigt, for ellers vil mange af dem lukke,« siger Jesper K. Andersen, kædechef i Dagli'Brugsen til Jyllands-Posten.

En tredjedel af varerne i LokalBrugsen bliver de samme over hele linjen, men de resterende to tredjedele bestemmer de lokale i byen. På den måde håber Coop på at kunne bevare sin markedsandel, som er under stærkt pres fra blandt andet Dansk Supermarked, som med Netto, Føtex og Bilka har haft stor glæde af lukkelovens ændringer.

De mindre nærbutikker har mistet mange millioner kroner i omsætning, fordi de ikke længere er de eneste til at holde åbent til sent og i weekenderne. Men det nye tiltag vil ikke kunne redde alle små butikker, forventer hverken Coop eller Henning Bahr, administrerende direktør i Retail Scandinavia.

»De små butikker er nødt til at gennemtænke deres eksistensberettigelse. I den sammenhæng er det vigtigt at have kundernes loyalitet for at undgå, at de i stort tal sover til andre butiksformer,« siger Henning Bahr til Jyllands-Posten.

 

 

 

Dagens Gossip