»The Lone Ranger« giver Disney øretæve

Skrevet af Aller

09/07/2013
Gore Verbinskis western »The Lone Ranger« med Armie Hammer i titelrollen og Johnny Depp som åndekrigeren Tonto ligner en økonomisk øretæve til Disney. Branchebladet Hollywood Reporter vurderer, at studiet kommer til at indkassere et underskud på 150 millioner dollars, næsten 870 millioner kroner. Det lignede ellers en sikker opskrift på succes, da Disney samlede holdet bag »Pirates of the Caribbean« til en filmatisering af den gamle TV-serie. Med Depp øverst på plakaten, Verbinski bag kameraet og Jerry Bruckheimer som producer burde det ikke kunne gå galt, mente Hollywood-giganten og postede 250 millioner dollars i projektet plus andre 175 millioner til markedsføringen. Omregnet til danske penge brugte Disney rundt regnet 2,5 milliarder kroner, før den første billet var solgt - og i weekenden kom chokket. De nordamerikanske biografgængere lyttede til anmelderne og blev væk. De valgte i stedet »Grusomme mig 2«, der omsatte for næsten tre gange så meget som »The Lone Ranger«. Tendensen fra resten af verden peger i samme retning og det gør indtryk hos Disney: »Resultatet er særdeles skuffende«, konstaterer studiets internationale distributionsdirektør Dave Hollis over for Hollywood Reporter og tilføjer: »Det hele så ellers perfekt ud på papiret, så resultatet er utroligt frustrerende«. Nedturen til »The Lone Ranger« sætter en stopper for den bølge af succes, Disney har redet højt på siden »Iron Man 3« i foråret.

Mest læste i dag

Gore Verbinskis western »The Lone Ranger« med Armie Hammer i titelrollen og Johnny Depp som åndekrigeren Tonto ligner en økonomisk øretæve til Disney. Branchebladet Hollywood Reporter vurderer, at studiet kommer til at indkassere et underskud på 150 millioner dollars, næsten 870 millioner kroner. Det lignede ellers en sikker opskrift på succes, da Disney samlede holdet bag »Pirates of the Caribbean« til en filmatisering af den gamle TV-serie. Med Depp øverst på plakaten, Verbinski bag kameraet og Jerry Bruckheimer som producer burde det ikke kunne gå galt, mente Hollywood-giganten og postede 250 millioner dollars i projektet plus andre 175 millioner til markedsføringen. Omregnet til danske penge brugte Disney rundt regnet 2,5 milliarder kroner, før den første billet var solgt - og i weekenden kom chokket. De nordamerikanske biografgængere lyttede til anmelderne og blev væk. De valgte i stedet »Grusomme mig 2«, der omsatte for næsten tre gange så meget som »The Lone Ranger«. Tendensen fra resten af verden peger i samme retning og det gør indtryk hos Disney: »Resultatet er særdeles skuffende«, konstaterer studiets internationale distributionsdirektør Dave Hollis over for Hollywood Reporter og tilføjer: »Det hele så ellers perfekt ud på papiret, så resultatet er utroligt frustrerende«. Nedturen til »The Lone Ranger« sætter en stopper for den bølge af succes, Disney har redet højt på siden »Iron Man 3« i foråret.