L'Oreal smurte tykt på profitten i 2015

Der er mange penge i skønheds- og plejeprodukter, og storspilleren på markedet L'Oreal tog sin del af dem i 2015. Det viser selskabets regnskab for året, der bød på solid fremgang.

Selskabet var godt hjulpet af den stærke dollar, der fik sminkeglade amerikanske forbrugeres køb til at klinge mere i kassen, når de blev vekslet til euro.

- I et år mærket af global, økonomisk opbremsning og ustabilitet opnåede L'Oreal stærkt vækst i 2015. Støttet af en positiv valutaeffekt klarede tre af vores fire divisioner sig bedre end markedet, skriver administrerende direktør Jean-Paul Agon i regnskabet.

Samlet omsatte L'Oreal, der ud over sine egne, kendte produkter også ejer The Body Shop, for 25,3 milliarder euro, små 190 milliarder danske kroner, i 2015.

Det var en stigning på markante 12 procent. Specielt salget i Nordamerika var i voldsom fremdrift, da det voksede med næsten en fjerdedel. Her har den markant styrkede dollar dog givet en stor, hjælpende hånd.

Resultatet landede på 3,5 milliarder euro, en solid stigning fra 3,1 milliarder euro.

Mens det fortsat er den division, der sælger til almindelige forbrugere, der er klart størst, voksede divisionen "L'Oreal Luxe" mest.

- Yves Saint Laurent har et fantastisk år takket være succesen med "Black Opium" og store innovationer inden for læbestift gennem "Pop Water" og "Volupté", skriver L'Oreal om divisionen, der solgte for 7,2 milliarder euro i 2015.

Skarnsknægten i regnskabet var "The Body Shop", der ifølge sin hjemmeside sælger "Naturligt inspirerede skønhedsprodukter".

- Strategien med at fokusere på hudpleje betaler sig i alle markeder med et stærkt bidrag fra den nye "Oils of Life"-serie. Men de asiatiske markeder har været udfordrende, specielt Hongkong, og julesalget var skuffende i Nordamerika, skriver L'Oreal.

Der blev solgt "naturligt inspirerede skønhedsprodukter" for 967 millioner euro i 2015.

/ritzau/

Dagens Gossip