Louise elsker rengøringsmidler: Sådan forvandler hun snavs til penge

Lyden af wc-børsten i den våde kumme overdøves af en energisk kvindestemme, der med ren jysk klang forklarer til kameraet, hvordan man nemt og effektivt fjerner den mørke rand i toilettet.

Tæt på 188.000 mennesker har set YouTube-klippet af Louise Grønhøj, hvor hun trin for trin renser et toilet, mens hun stråler om kap med kummen, der mod slutningen af videoen er skinnende ren.

Den 35-årige kvinde har proklameret på de sociale medier, at hun elsker rengøringsmidler, og fra landsbyen Terndrup i Himmerland bekræfter hun kærlighedserklæringen til skurepulver og kalkfjerner.

- Det kan lyde banalt, men det drejer sig om den lille skabertrang hos mig, siger Louise Grønhøj til Dagens.dk.

Engang vidste husmødrene ikke så lidt om rengøring.

De var klar over, at belægninger af kalk fjernes med sure rengøringsmidler, at brun sæbe ligger højt på pH-skalaen, og at man ikke kommer langt, hvis man tror, at man kan løse alt med opvaskemiddel.

Læs også: 16-årig bornholmer driver sin egen café: Den kom hjem fra Kina i en papkasse

Rengøringshjælpen kommer ikke med mundsynkroniserede og bekostelige tv-reklamer. Hun nøjes med et let rystende mobilkamera, som filmer, hvordan man afkalker en vandhane, vasker et gulv eller noget helt tredje.

- Hvis man ved, hvordan man gør rent, så er det virkelig nemt, og dén begejstring deler jeg gerne ud af, siger rengøringseksperten Louise Grønhøj.

Og folk vil gerne se med, når den mørke belægning af genstridigt snavs i vandspejlet med skrub og og knofedt møder sit endelige nede i kummen.

For fire år siden startede hun Facebook-siden 'Louise elsker rengøringsmidler' - i dag har hun over 33.000 følgere på siden, hvilket er flere end superligaholdet Hobro IK, der holder til cirka 30 kilometer syd for hjemmet, som hun deler med sin kæreste og barn.

- Der er ingen fiksfakserier, og i al beskedenhed handler det nok om, at folk kan mærke, at det er 'the real deal', svarer Louise Grønhøj på spørgsmålet om, hvad der har ført til succesen på det sociale medie.

God rengøringskarma
Iværksætterens tilbageholdenhed viser sig igen, da snakken falder på, hvordan det går med forretningen.

I gymnasiet var Louise Grønhøj glad for faget kemi, og efter studentereksamen tog hun til Sjælland for at arbejde med kemien i en stor rengøringsvirksomhed.

- Det gav mig et indblik i, hvilke kemikalier der skal blandes for eksempelvis at lave en god toiletrens, og så begyndte jeg bare af fifle med det, siger Louise Grønhøj.

Hun begyndte at fantasere om sin egen serie af rengøringsprodukter, og i alder af 27 år og med en uddannelse som industrilaborant tog hun det usikre spring som selvstændig.

- Hvis man har en drøm, så skal man kraftedeme følge den, siger Louise Grønhøj om beslutningen.

I otte år har hun drevet internetfirmaet Basic Clean, hvor private og virksomheder kan putte iværksætterens egne produkter ned i den digitale kurv og få dem bragt til døren.

- Det har krævet meget, og jeg har måtte sortere mange sociale aktiviteter fra, for når man vælger noget til, må man også vælge noget fra, siger Louise Grønhøj.

Foto: Privat

Hvor nullermænd lader til at komme af sig selv, så er det anderledes med succes som selvstændig, men med otte ansatte og et betydeligt antal daglige netbestillinger er det lykkes for Louise Grønhøj, der dog ikke vil afsløre, hvor mange penge der er i andre folks snavs.

- Jeg er meget privat om det med økonomi, men vi taler da om hundredvis af ordrer på gode dage, siger Louise Grønhøj, der udover at lægge videoer af rengøringstips ud på nettet ofte deler sin viden på en af de lokale radiokanalers frekvenser eller i morgenfjernsyn på landsdækkende TV.

- Det handler om at sprede god rengøringskarma, siger hun.

Følg Dagens Kvinder for flere lignende artikler:

 

 

Dagens Gossip