Måling: Danskerne er trætte af dårlige nyheder

Krisesnak og fokus på problemer i medierne. Danskerne ser ud til at have fået nok og mener ligefrem, at den negative stemning er en af de største begrænsninger for økonomisk fremgang i Danmark.

Det viser en undersøgelse, som de selvstændiges A-kasse, Ase, har fået foretaget blandt 2401 repræsentativt udvalgte danskere mellem 18 og 75 år.

74 procent af de adspurgte foretrækker, at medierne i mindre grad fokuserer på problemer, men i højere grad på muligheder.

36 procent af de adspurgte mener, at den største begrænsning for økonomisk udvikling i Danmark er, at en negativ stemning overskygger fokus på muligheder.

Ase og fagforeningernes A-kasser har haft krisen tæt inde på livet. Direktør i Ase Jesper Bøge erkender, at det ikke kun er medierne, men også politikere, økonomer, arbejdsgivere og fagforeninger har talt lidt for meget krise.

- Medier og politikere og også vores egen branche har nok været lidt for gode til at tale om, hvor slemt det står til. Det kan vi også se på danskerne i analysen.

- Dermed er det på høje tid at melde klart ud, at vi alle har et ansvar for at blive bedre til at se mulighederne, siger Jesper Bøge.

Seniorstrateg hos Nordea Henrik Drusebjerg mener, at negativ omtale kan påvirke udviklingen negativt.

- Der er ingen tvivl om, at negativ retorik i medierne, fra politikere og så videre kan påvirke udviklingen negativt. Der er skabt en krisebevidsthed, som rækker væsentligt ud over, hvor påvirket flertallet af danskere er.

- I praksis er de fleste danskeres økonomiske formåen den samme eller stærkere i dag end før krisen, siger Henrik Drusebjerg i undersøgelsen fra Ase.

/ritzau/

Dagens Gossip