Macan er en Porsche hele vejen igennem

Den nye Macan er den første kompakte SUV fra Porsche, og dermed en helt ny modelrække. Macan forener alt det, der forventes af en Porsche med en høj grad af komfort, et lavt forbrug og anvendelighed i hverdagen. Samtidig vil den sætte nye standarder i klassen for køredynamik - også der, hvor asfalten hører op.

Dens sportslige DNA er tydeligt i designet, som på en og samme tid forener klassisk elegance med magtfuld dynamik. Som altid er formgivningen inspireret af Porsches øvrige modeller, som ikonet 911 og den nye 918 Spyder.

Den nye Macan er ’Made in Germany’ og produceres i Leipzig, hvor Porsche har investeret 500 millioner euro i en helt ny produktionslinje, der skal fremstille 50.000 biler om året.

Macan betyder ’tiger’

Selve navnet Macan er indonesisk for ’tiger’, hvilket understreges af en suveræn køredynamik. Samtidig byder Macan på alt det bedste fra resten af Porsches modelprogram. Som den lave kørestilling, der er typisk for Porsches sportsvogne, multifunktionsrat med skiftepaler på bagsiden og luftaffjedring, som Macan er ene om at kunne tilbyde i klassen.

Det er muligt at bestille fælge i helt op til 21 tommer, samt Sport Chrono-pakken og Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus). Andre options er dynamisk langt lys, som er en del af Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus), der gør det muligt at køre med langt lys, uden at genere hverken forankørende eller modkørende trafik.

Macan er fyldt med gennemtænkte detaljer, som de ekstremt kompakte baglygter med det tredimensionelle LED-lys. På alle modeller flankeres bagendens diffuser af to dobbelte udstødninger, der er runde på Macan S og Macan S Diesel, men kvadratiske på Macan Turbo. Alle modeller fås med en sportsudstødning i rustfrit stål som option.

Sportsligt interiør i en høj kvalitet

At Macan handler om køredynamik afsløres også i interiøret med sofistikerede linjer, præcise overgange og høj kvalitet. Fra de lavt placerede forsæder, byder interiøret en række nyheder, som det nye multifunktions sportsrat, der er inspireret af det, Porsche benytter i den nye topmodel 918 Spyder.

Som altid i en Porsche er omdrejningstælleren placeret i hjertet af instrumentbordet, flankeret af speedometer og det 4,8-tommers farvedisplay, som viderebringer en række oplysninger. På midterkonsollen er de vigtigste funktioner samlet i logiske grupper for enkel og intuitiv betjening, mens gearvælgeren er placeret højt, som på Porsches racerbiler.

Macan kan naturligvis også køre offroad, hvilket gøres ved at aktivere en knap på midterkonsollen. Offroad-programmet kan benyttes med op til 80 km/t og sørger for, at alle traction-systemer optimeres for at give mest muligt greb i underlaget. Med den luftaffjedring som findes som standard, hæver undervognen sig samtidig med 40 millimeter, hvilket giver en maksimal frihøjde på 230 millimeter.

Den nye Porsche Macan introduceres i april 2014 til en pris fra 1.196.107 kroner for Macan S, fra 1.193.307 kroner for Macan Diesel S og fra 1.679.307 kroner for Macan Turbo.

Porsche Macan kan allerede nu bestilles hos Danmarks to autoriserede Porsche Centre, Porsche Center Jylland og Porsche Center Sjælland.

Dagens Gossip