Mad og mode kræver luksushoteller i København

København har efterhånden skrevet sig ind som et »must« i enhver hotelanmeldelers rejseplan for de kommende år. For nyligt slog det pompøse d’Angletere dørene op til 90 nyrenoverede luksusværelser, mens Tivoli har planlagt at udvide sit tophotel, Nimb, med yderligere 20 værelser, og torsdag kunne Berlingske Business så fortælle, at Illums italienske ejere går og barsler med hede hoteldrømme for stormagasinet.

»Vi overvejer muligheden for at etablere cirka ti eksklusive hotelværelser øverst oppe under taget. Det kan være en rigtig god idé, fordi vi har nogle kvadratmeter her på femte sal, hvor der i dag er kontorer, terrasse og en fantastisk udsigt,« sagde Søren Vadmand, CEO i Illum, der samtidigt understreger, at hotelplanerne endnu ikke er endelig vedtaget.

De mange luksushoteller skal formentlig ikke se sig længe om efter velhavende turister, vurderer flere eksperter over for Berlingske. Der er nemlig stadig god plads på luksusmarkedet.

»I forhold til sammenlignelige storbyer har København været underforsynet med hoteller i topklasse. Det er min opfattelse, at markedet sagtens kan bære det,« siger Peter Winther, der er partner i mæglerfirmaet Sadolin & Albæk.Gastronomien trækker

Et hjørne af hovedstadens erhvervsliv, der kan få tilført en del ved et nyt luksushotel, er Københavns topgastronomi og forretningerne, der sælger luksusprodukter.

Direktør i Wonderful Copenhagen, Lars Bernhard Jørgensen, mener, at der et stykke tid har været et misforhold mellem mængden af luksus spisesteder og -forretninger på den ene side og luksushoteller på den anden.

»Jeg mener, det kan trække omsætning væk fra Københavns restauranter, shopping og gallerier, hvis ikke man har en type hoteller, der matcher luksusudbuddet af varer. Mode og mad har vi i verdensklasse, men vi mangler hoteller, der kan matche det,« siger han:

»Vi har mange slags gæster i København, og tingene skal ligesom passe sammen. Når vi i andre sammenhænge har tilbud i stjerneklassen, så tiltrække vi også et publikum, som har en forventning om, at hotellerne har samme høje standard. Og jeg tror såmænd godt, der kunne være plads til endnu et luksushotel. Men et lille ét.«Hotel-boom i København

Der er ellers nok at vælge imellem for turister og andet godtfolk, der slår vejen forbi København. En optælling som Berlingske Business foretog i starten af maj viste, at antallet af hotelværelser i hovedstaden mere eller mindre er fordoblet siden årtusindeskiftet.

Væksten i hotelbranchen er tilfaldet discount- og luksus-segmenterne, vurderer Peter Winther. I forhold til sidstnævnte, hvor Illum regner med at lægge sig, kan stormagasinets centrale placering meget vel være tungen på vægtskålen.

»Man bor lige der, hvor tingene sker. Jeg kan ikke komme i tanke om nogen ting, der minder om det, og eftersom det er på øverste etage, tror jeg ikke, støjen fra gaden vil være et problem,« siger Peter Winther, der bakkes op af Peter Nyborg fra Institut for Centerplanlægning:

»Det kan ikke blive mere centralt. Det er i den grad stedet, hvor strømmene fra Strøget og Købmagergade mødes. Det er det mest centrale sted i Danmark,« siger han.En gevinst for detailhandlen

Peter Nyborg fortæller, at hotelplaner for Illum flere gange har været vendt under tidligere ejere. Det er dog aldrig blevet til noget, mest fordi storcenterets beliggenhed har givet bedre detail- end hotelomsætning. Nu kan Illum få både i pose og sæk ved at omdanne kontorerne på femte til hotelværelser, og dermed undgår man at give køb på stormagasin-grenen af forretningen.

Det er ikke usædvanligt, at stormagasiner tilføjer nogle hoteletager, men Peter Nyborg vurderer alligevel, at Illums planer adskiller sig på et vigtigt punkt: Størrelsen.

»Det er meget normalt, at man deler bygninger i shopping i bunden og hoteller i toppen. Men det her er usædvanligt, fordi det er så småt,« siger han, »Med ti værelser er det begrænset, hvad det vil tilføre detailomsætningen, men det kan være med til at styrke Illum som brand.«

Dagens Gossip