Mænd får deres helt egne supermarkeder

Din telefon ringer. Det er din kæreste: ’Jeg står lige nede i Kvickly – de har ikke kyllingefileter, hvad skal jeg så købe?’ Måske kender du det, at manden ringer og spørger, hvad han skal købe, og hvor tingene på listen står. Men supermarkedet er ikke længere kun kvindernes domæne.

Bliv ven med dagens.dk på Facebook - Altid gratis nyheder og underholdning

Flere og flere mænd står for de daglige indkøb, er singler og single forsørgere, og det begynder supermarkederne nu at tage højde for.

- Mænd er jægere, og de jager typisk alene. De definerer målet på forhånd, forfølger målet, nedlægger byttet og vender hjem i triumf til ros og anerkendelse, siger Flemming Birch, som rådgiver detailhandlen om, hvad deres kunder vil have.

Det vigtigste, siger han er først og fremmest, at varen er på hylden, så jægeren ikke får et nederlag. Dernæst skal supermarkederne appellere til jagtinstinktet, så manden føler, at han får nedlagt det bedste bytte – fx at han har sparet en masse penge, eller at han har scoret det vildeste produkt.

Lær at lave gourmetmad i eget køkken. Se hvordan på madogbolig.dk

Østers og øl

I amerikanske supermarkedskæder tager de manden alvorligt som forbruger. Her er der fx en bar i et hjørne af butikken, hvor man(d) kan tage et pit-stop med østers og øl, eller komme forbi til Friday Night Chickenwings. Så bliver det ligesom lidt sjovere at købe ind, og måske hænger manden ud lidt længere og køber lidt mere.

Her har mændene også deres egne gange eller områder, der i designet kan minde om en mellemting imellem et fitnesscenter og et skibsværft, og ellers handler det grundlæggende om at gøre det simpelt. Fx ved at samle alle ingredienser til et måltid eller til en god grillaften i en pakke.

- En forbrugertype, der er værd at dvæle ved, er den såkaldt gastroseksuelle mand. Han er et internationalt fænomen, der dukkede op i slipstrømmen af at kokke pludselig blev rockstjerner, siger konsulent Flemming Birch.

Tjek Claus Meyers opskrift på surdej på Mad & Bolig

Den gastroseksuelle mand synes, det cool at lave mad og at brillere med hjemmebagt brød – bagt med surdej naturligvis - og med råvarer, der har en særlig historie. Ham vil fremtidens supermarked også have i tale og få til at dvæle ved alle de gode historier, som varerne på hylderne byder på.

Gadgets er som bekendt også vejen til en mands velbefindende, så apps, der gør indkøbsseancen sjovere, nemmere og til en sikker succes er naturligvis også noget, vi vil se mere til i fremtiden ifølge Flemming Birch. Og kvinder må altså godt være med.

Af Lene Lykke Hovmand, Mad & Bolig/NewsDesk, Aller Media.

Dagens Gossip