Maersk Line nedjusterer vækstforventinger

Maersk Lines omsætning i kvartalets tre første måneder endte på 35,7 milliarder kroner - forventningerne indsamlet af SME Direkt lød på 36,6 milliarder kroner. Når det kommer til bundlinjen i containerrederiet, så endte den på 1,15 milliarder kroner, mens forventningen lød på 1,2. Alt i alt ingen overraskelser her.

Regnskabstallene fra Maersk Line afslører dog, at rederiet ser mere negativt på resten af året end tidligere - i hvert fald når det kommer til forventningerne til væksten i efterspørgslen.

I årsregnskabet fra A.P. Møller - Mærsk fremgik det, at rederiet forventede en global vækst i efterspørgslen på fire til fem procent. I regnskabet for første kvartal, der er blevet offentliggjort fredag morgen, fremgår det, at »den globale efterspørgsel på søfragt af containere forventes at stige med 2-4% i 2013«.

De lavere forventninger får dog ikke koncernen til at nedjustere resultatforventningerne - tværtimod. Maersk Line forventer at nå et bedre resultat end i 2012, hvilket lød på 2,7 milliarder kroner. Det var dog ikke et imponerende resultat - men set i forhold til markedet blev det betegnet som acceptabelt.

På trods af tallene for første kvartal, der må siges at være godkendt, står Maersk Line foran en række udfordringer. Det hele tager udgangspunkt i den økonomiske afmatning, der stadig præger Europa. Kombinationen af den og en stigende kapacitet i den globale containerflåde er giftig for et rederi som Maersk Line.

Det noterer koncernen sig da også i kvartalsregnskabet, der er blevet offentliggjort fredag morgen.

»Der forventes en fortsat beskeden efterspørgsel i 2013, mens kapaciteten vil stige betydeligt. Som følge heraf vil containerindustrien fortsat stå over for udfordringer, og udbudsstyring vil være endnu vigtigere i år,« noterer koncernen sig i kvartalsregnskabet.

Når Maersk Line forventer at det kan sejle et overskud som sidste år hjem i år, handler det blandt andet om omkostningsbesparelser. De nye, kæmpestore Tripple-E-skibe er på vej, og de vil alt andet lige kunne trække i den rigtige retning.

Men så er der lige det med fragtraterne. Siden marts er det gået nedad med spotraterne, og det gør ondt på rederierne. Maersk Line har tidligere varslet ratestigninger fra 1. juni, men det store spørgsmål er, om rederiet kommer igennem med dem. Vælger de konkurrerende containerrederier at fortsætte priskrigen, så får Maersk Line svært ved at holde raterne oppe. Det vil alt andet lige ramme omsætningen.

Lige nu ser det dog ud til, at Maersk Line tror, det kan opretholde overskuddet - om det bliver via omkostningsbesparelser eller højere fragtrater, er uvist.

Dagens Gossip