Mærsk mangler arbejde til to nye boreskibe

A.P. Møller-Mærsks borerigselskab, Maersk Drilling, bestilte i 2011 fire nye boreskibe, der er specialiseret til boring efter olie på dybt vand.

Investeringen i de nye skibe koster i alt 14 milliarder kroner og skete på et tidspunkt, hvor markedet var stærkt og i fremgang, og dagsraterne for at leje skibene var høje.

De sidste to skibe leveres snart, men de er arbejdsløse. Det er endnu ikke lykkedes Maersk Drilling at få kontakt på dem. Det siger administrerende direktør i Maersk Drilling, Claus V. Hemmingsen.

- Det er et faktum, at dybvandsmarkedet har sat sig i de sidste 8-10 måneder. Olieselskaberne har udskudt en del projekter. Det betyder, at rigge, der var på kontrakt, er blevet ledige før tid, og at efterspørgslen efter nye rigge er faldet, siger Claus V. Hemmingsen til Ritzau Finans.

Den norske storbank DNB vurderer i en analyse, at der frem til slutningen af 2015 vil være en overkapacitet i dybvandsmarkedet på 40 enheder. Det vil ifølge banken medføre en skævhed i markedet, der vil skabe pres på dagsraterne.

- Før der er balance i markedet, vil der nok gå halvandet til to år. Faktum er, at der vil være nogle dybvandsrigge i overskud i markedet i 2015, og vores job består i at sikre, at det ikke bliver vores, siger Claus V. Hemmingsen til Ritzau Finans.

Han understreger, at svagheden ikke betyder, at der ikke vil komme kontrakter til de to boreskibe, der efter planen ankommer i september og oktober i år. Det betyder dog, at konkurrencen er skærpet blandt operatører og ejere af rigge og boreskibe i dybvandsmarkedet.

- Kigger man på 2015, så har vi kontraktdækning på 70 procent af vores kapacitet allerede nu. Så vi ligger lunt i svinget og har også en langt højere afdækning, end vores konkurrenter har.

- Så vi er selvfølgelig bekymrede over, at vi mangler to kontrakter på boreskibene, men vi ligger stadig godt til, slutter Claus V. Hemmingsen til Ritzau Finans.

/ritzau/

Dagens Gossip

Dagens TV