Mærsk vil stå på fem ben

Fremover bliver det et A.P. Møller - Mærsk, der vil have fem ben i stedet for blot fire. Selskabet opretter en ny kerneforretning benævnt »Services & Other Shipping«, der omfatter Maersk Tankers, Maersk Supply Service, slæbebådsvirksomheden Svitzer og logistikselskabet Damco.

Efter flere år uden tankskibsforretningen Maersk Tankers som et fremhævet kerneområde, har der været spekuleret i, om det kunne være til salg. Og som beskrevet i Berlingske Business for et par uger siden, har en række kapitalfonde lagt følere ud, fordi de er interesserede i Maersk Tankers' skibe til fragt af raffinerede olieprodukter, også kaldet produkttankskibe.

Mærsk-topchef Nils Smedegaard Andersen slår dog fast på en telefonisk pressekonference, at Maersk Tankers vil fokusere på netop dette segment, hvor selskabet da også er globalt førende med en flåde på mere end 100 skibe.

Investeringerne i tankforretningen vil dog være begrænsede, indtil markederne er bedre, fastslår selskabet. Dermed skal kriseramte Torm næppe gøre sig håb om at få Maersk Tankers til at bide på krogen og købe Torms 60 produkttankskibe.

Til gengæld skal der mindre fokus på fragt af råolie i supertankere. Maersk Tankers har 16 supertankere til fragt af råolie, som også har været rygtet til salg, og det kan næppe udelukkes med dagens udmeldinger.

Netop supertankerne koster da også endnu en stor nedskrivning i regnskabet, hvilket gav Maersk Tankers et underskud i andet kvartal på 1,6 milliard kroner.

 

Dagens Gossip

Dagens TV