Mærsk vinder pris for samfundsansvar

A. P. Møller Mærsk har torsdag modtaget en pris i Bella Centret for at have udformet den bedste CRS-rapport i 2013, der handler om virksomhedens sociale ansvar.

Det er andet år i træk, at Mærsk kan placere sig på sejrsskamlen og få overrakt prisen fra de danske revisorer, FSR. Og igen i år bliver den godt modtaget. »Det er meget vigtigt for os, at folk synes, at måden vi lader dem se

ind i vores virksomhed på er ordentlig og ikke bare et forsøg på at male

nogle flotte historier op, men at det faktisk er en balanceret tilgang.

Der er ikke noget, som vi ikke vil kommentere på eller snakke om. Vi

lægger vores resultater frem,« siger Annette Stube, der er chef for social ansvarlighed i Mærsk, og i dag repræsenterede virksomheden og stod for takketalen i Bella Centret.

Gavner at være åben

Mærsk har ikke tidligere haft ry for at være særlig åben og kommunikationsglad. Derfor betyder prisen også ekstra meget for den 109 år gamle virksomhed. 

»Vi kom fra et sted, hvor der ikke var tradition for at kommunikere ret meget. Og det mener vi ikke er vejen frem, sådan som verden er skruet sammen i dag. Det har længe ligget Mærsk på sinde at være mere åben i sin kommunikation. Prisen er en bekræftelse af, at vi gør det rigtige,« siger hun.

Det er tilsyneladende den rigtige måde, at Mærsk har valgt at åbne op for kommunikationen, og føre offentligheden ind bag det lyseblå klæde. Det udtrykker formanden for CSR-udvalget, Birgitte Mogensen, meget klart.

»Det flyder ud af rapporten, at her er en virksomhed, hvor der virkelig sker noget på CSR-området. Der er substans og dybde i rapporten – og det er tydeligt, at det at tænke i samfundsansvar er blevet en del af forretningen i Mærsk. Deres rapportering beviser tydeligt, at samfundsansvar ikke er markedsføring eller branding,« siger hun.

Solidt fundament

Prisen bliver givet for måden CSR-rapporten er udformet og ikke selve arbejdet og indholdet bag. Men på det område mener Annette Stube, at Mærsk også har sejret. Ifølge hende er den strategi Mærsk lagde for små fem år siden godt på vej i den rigtige retning, og målet for 2013 er nået. »I år har det vigtigste været at komme i mål med vores integrationsstrategi. Det er vi kommet rigtig godt i hus med. Det har været en vigtig forudsætning at have et solidt fundament at bygge videre på,« siger hun.

Det er blandt andet sket via en række studier i Afrika, Sydamerika og

Kina, der har sat fokus på, hvordan Mærsks virksomheder bidrager med

økonomisk udvikling i de lande, de opererer i.

Uddannelse i fokus

Det solide fundament har allerede været grobund for en klar strategi for de næste år. Målene er allerede printet godt fast hos

chefen for social ansvarlighed. Ifølge Annette Stube er det et essentielt mål og fokus for Mærsk i større grad at forene forretning med socialt ansvar.

»Det dur ikke, at vi kun laver et bistandsprogram, som gør nogle mennesker nede i Afrika glade, men som ikke har nogen som helst værdi for Mærsk. Vi bliver nødt til at have begge perspektiver med, for ellers er det ikke bæredygtigt,« siger hun og fortsætter: 

»Vi vil have et meget stærkt fokus de næste fem år på, hvordan vi som virksomhed kan bidrage til at øge menneskers muligheder gennem styrket handel og bedre uddannelse og dermed skabe økonomisk fremgang,«. 

Det skal blandt andet ske ved at uddanne folk til Mærks skibe og platforme rundt omkring i verden. Ifølge Annette Stube har virksomheden brug for nye talenter, og mange af de lande Mærsk opererer i har brug for uddannelse og arbejde. Så det er en løsning, som hun mener, vil være til gavn for begge parter.

Selvom der er en klar plan, så er Annette Stube ikke sikker på, at Mærsk vil være at finde på podiet som vinder af den bedste CSR-rapport i 2014. »Jeg tror, at det er svært at vinde prisen for tredje år i træk. Men hvem ved,« siger hun.

Dagens Gossip