Makedonsk chauffør får smæk på 162.000 kroner

Skrevet af John Meyer

01/03/2013

Dagens topnyheder

Betal 162.000 kroner ved kasse 1. Ellers beholder vi din vognmands lastbil. Her i landet må man ikke fuske med pauser, hvil og dokumenter.

Den besked måtte en makedonsk chauffør give sin bulgarske vognmand, da han i sidste uge blev stoppet ved Randers. Her kunne Østjyllands Politi konstatere, at lastbilchaufføren havde brudt loven groft, da han havde smidt sine køreskiver og dokumentation for lovpligtige pauser væk. Det har udløst en bøde på 162.000 kroner. 54.000 kroner til chaufføren og 108.000 til vognmanden.

Taget i kontrol
Laust Jakobsen, operativ leder af færdselsafdelingen ved Østjyllands Politi, oplyser, at de farlige lovbrud blev opdaget, da politiet ledte efter udenlandske lastbiler, der kører piratkørsel. Det var ikke tilfældet. Alligevel fandt politiet grove brud på loven.

Følg Dagens.dk på Facebook - klik her og vær med nu

- Vi kontrollerer i bund, når vi er på kontrol mod ulovlig cabotagekørsel. Her fandt vi i stedet en chauffør, der havde smidt sine køreskiver væk. Chaufføren kunne ikke betale. Derfor har vi beslaglagt lastbilen, til bøden bliver betalt, siger Laust Jakobsen.

Det er ikke første gang, dansk politi tager en udenlandsk lastbil som garanti for, at en bøde bliver betalt. Og når det gælder størrelse, stikker bøden i Randers en bøde på 133.000 kroner, der blev tildelt en bulgarsk chauffør, der kørte piratkørsel i Nordjylland i november.


Last på danske veje
Den bulgarske lastbil blev stoppet ved Randers. Men politiet kan ikke oplyse, om chauffør, lastbil og vognmand var sat i sving af en speditør, der er dansk.

I sagen fra Nordjylland kørte den bulgarske chauffør angiveligt for DSV, der er en stor dansk koncern. DSV’s logo prydede lastbilen, men DSV afviste at kommentere sagen.

Der er ofte danske firmaer på spil, når østchauffører bryder loven. Sidste år oplyste justitsminister Morten Bødskov (S), at danske firmaer har bestilt kørslen mindst hvert tredje gang, når det gælder sager, hvor udenlandske lastbilchauffører stoppes for spritkørsel.