For omtrent en måneds tid siden trådte nye regler i kraft i miljøzonerne i København, Aarhus, Odense, Aalborg og Frederiksberg.
Det blev forbudt for dieselbiler klassificeret som Euronorm 1-4 at krydse disse byers grænser, medmindre de er udstyret med et godkendt partikelfilter.
Miljøstyrelsen har netop frigivet data, der viser, at ikke alle har fulgt de nye regler.
Det skriver Ekstra Bladet.
I løbet af den første måned er der blevet udstedt 3045 administrative bødeforelæg fra Aalborg til Frederiksberg til ejere eller brugere af dieselbiler, der overtrådte miljøzonereglerne.
Af de mange bøder blev 1786 styks udstedt i København og Frederiksberg, hvor miljøzonen gælder for hele byen. Dog er en transitrute til og fra Nordhavn undtaget.
Den lovændring, der trådte i kraft den 1. oktober 2023, giver de fem største danske kommuner mulighed for at stramme kravene for de ældre dieselbiler med det formål at forbedre luftkvaliteten.
Ifølge Københavns Kommunes Teknik- og Miljøforvaltning er der i København og Frederiksberg alene 2695 og 554 dieselbiler, der ikke opfylder de nye regler.
Region Hovedstaden har 12.000 dieselbiler, der berøres af ændringen, og på landsplan påvirker det op mod hver tiende dieselbil.
Bøden for at krydse miljøzonen på ulovlig vis ligger på 1500 kroner for personbiler og på 12.500 kroner for lastbiler og busser.
Og denne stramning har haft til formål at rense luften, men har samtidig lettet borgernes pengepunge med mere end fire millioner kroner, viser de nye tal.
Og mens nogle ser loven som et skridt i den rigtige retning for at bekæmpe luftforurening, står andre tilbage med følelsen af at være uretfærdigt ramt.
For flere bilister er det også en hård pille at sluge og et klokkeklart eksempel på hvordan en lovændring kan have vidtrækkende konsekvenser for dagligdagen i de danske byer.