Mangel på dygtige guider og rejseledere

Turister, både de der med bus drager til udlandet og de, der på egen hånd færdes rundt i Danmark - bliver mere og mere kvalitetsbevidste. Det betyder, at der stilles større krav til rejseledere og guider. Og det giver mangel på uddannede guider.

Morgendagens guider skal også kunne førstehjælp, løse konflikter og have kendskab til køre-hviletids bestemmelserne.

Oplevelsernes Academy har derfor i nært samarbejde med det fynske firma Guideservice Danmark og Haderslev Handelsskole tilrettelagt et helt nyt og intensivt rejselederkursus. Målgruppen er personer, der vil prøve kræfter med det at være guide, og nuværende rejseledere, der ønsker at styrke deres kompetencer.

Undervisningsforløbet strækker sig over seks dage. De to første dage er afsat til teori. Herefter har kursisterne tre uger til at sætte sig ind i historien om Syd- og Sønderjylland og livet i en grænseregion, inden de drager ud på en fire dages rundrejse. Den bringer dem bl.a. til Sønderborg og Als, Tønder, Højer Sluse, Ribe og landets ældste domkirke og frem mod Gram Slot.

Det specielle og virkelighedsnære ved uddannelsesforløbet er, at der med på rejsen er rigtige gæster. Nu er det op til kursisterne på skift, at delagtiggøre gæsterne i hvad de ser og kan opleve i det sønderjyske. Efterfølgende er gæster og kursister i dialog med hinanden, og derved sikres en effektiv evaluering.

- Ved at have gæster med i undervisningen, har vi mulighed for hele tiden at sætte selv den dygtigste rejseleder i nogle uvante situationer. Det er det, der gør en guide stærk, og der er gode jobmuligheder i branchen, siger Mette Berrig. Hun står bag Guideservice Danmark, der har guider og rejseledere tilknyttet sit firma.

Oplevelsernes Academy er et regionalt turistinitiativ, hvor blandt andet virksomheder og uddannelsesinstitutioner spiller en central rolle. Haderslev Handelsskole har tidligere kortlagt turismeindustrien i store dele af regionen, og har tilrettelagt det intensive uddannelsesprogram, som turistaktørerne anvender, når de trænes i at yde den service, der gør en forskel og sikrer, at turisterne kommer igen.

Dagens Gossip