Markant færre mønsterbrydere

Børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) ser udviklingen som et argument for at udvide skoledagen med såkaldte aktivitetstimer, som indgår i udspillet til en ny folkeskolereform, der lige nu forhandles om.

»Det er vigtigt, at børn så tidligt som muligt lærer at læse, skrive og regne, men derudover er det vigtigt, at der arbejdes mere med at omsætte den teoretiske viden til noget konkret, for eksempel på et værksted eller i en udeskole. Der er skoler, som har konkrete erfaringer med, at man ved at afsætte ekstra tid til sådanne aktiviteter kan få flere med,« siger undervisningsministeren til Kristeligt Dagblad og tilføjer, at også øget forældreinddragelse indgår i skolereformen.

Martin D. Munk, professor og leder af Center for Mobilitetsforskning ved Aalborg Universitet, understreger, at det faldende antal unge, der bryder den sociale arv, skal ses i forhold til, at udfordringen er større med de familier, som er tilbage.

»De unge, man formåede at rykke uddannelsesmæssigt i 1990erne, var lettere at rykke, end dem, der er tilbage i dag. Derfor må man gøre sig klart, at man står med et problem, som ikke kan løses med uddannelsespolitik alene. Man er nødt til at kombinere med social- og familiepolitiske tiltag,« siger Martin D. Munk til Kristeligt Dagblad.

Dagens Gossip