Massivt boom i krydstogtgæster i Aarhus

40.000 udenlandske gæster, størstedelen fra USA og Canada, og 12.000 besætningsmedlemmer er i sommerens løb kommet sejlende på fashionable krydstogtskibe til Danmarks næststørste destination, Aarhus.

Successen tillægges Netværket Cruise with Aarhus, der blev etableret i 2010 og siden har arbejdet benhårdt på at vinde internationale markedsandele i et af verdens hastigst voksende turismesegmenter, ligesom der er blevet fokuseret på at skræddersy cruisegæsternes intensive ophold.

Og det har givet vind i sejlene. Målet er, at antallet af cruisegæster i 2015 skal runde 80.000.

Cruise with Aarhus, der drives af Aarhus Havn og VisitAarhus, tæller også Magasin, Salling, Den Gamle By, Moesgaard Museum og ARoS, og er det eneste netværk i den midtjyske region, der arbejder med at tiltrække oversøiske gæster.

Væksten kan også mærkes rent økonomisk i byen. De oversøiske gæster har nemlig et højt døgnforbrug, der tilsammen giver en direkte turismeomsætning på cirka 25 millioner kroner.

Netværket Cruise with Aarhus modtog turismeprisen med den begrundelse, at det har udviklet en ny forretningsmodel for et marked med stort vækstpotentiale og haft modet til at anvende gæstens synsvinkel i produktudviklingen.

Dagens Gossip