Med klods-toget: Dansk Folkeparti kræver jernbane til Legoland

En jernbaneforbindelse til turistmagneten Legoland og lufthavnen i Billund kan inden længe være en politisk realitet, skriver Politiken lørdag.

"Legoland-banen" er et helt centralt krav for Dansk Folkeparti i forhandlingerne om de mange togmilliarder, der skal fordeles i forhandlingerne om den nye togfond. De øvrige partier tager pænt imod ideen.

Transportordfører Kim Christiansen (DF) havde fredag frist til at sende partiets ønskeseddel til transportminister Pia Olsen Dyhr (SF), der onsdag i næste uge indleder forhandlingerne om togfonden. Dels ønsker partiet en opgradering af de regionale baner uden for hovednettet, dels ønsker det at etablere en ny jernbane til Billund.

- Vi ønsker banebetjening til Billund. Det kunne enten være en bane fra Jelling eller en letbane fra Vejle. Jeg tror, flest vil få gavn af, at man kan skifte i Jelling og så køre til lufthavnen i Billund eller helt til Legoland. Vi får mange til at stille bilen, når de skal til lufthavnen i Billund. Det er jo et parkeringshelvede i både lufthavnen og Legoland, siger Kim Christiansen til Politiken.

Han oplyser, at en jernbaneforbindelse ifølge regeringens beregninger koster mellem 800 millioner kroner og 1,2 milliarder alt efter løsningsmodel. Letbaneløsningen fra Vejle er den dyreste løsning.

Regeringens primære ønske i forhandlinger om den 28 milliarder krone store togfond er at gennemføre den såkaldte timemodel, der skal reducere rejsetiden mellem København, Odense, Aarhus og Aalborg til en time mellem byerne to og to.

Den største knast har hidtil været den 4,3 milliarder kroner dyre jernbanebro over Vejle Fjord, der har mødt massiv lokal modstand. DF er som hidtil yderst skeptisk over for broforbindelsen, der ifølge Transportministeriet er nødvendig for at realisere timemodellen.

Kim Christiansen mener, at beslutningen om en Vejlefjordbro bør udskydes i nogle år, til de sidste fem af togfondmilliarderne skal udmøntes. Helt afvisende er han ikke:

- Vi vil gerne være med til at sætte lidt penge af til forprojektering af en bro, så man ikke kommer på bagkant tidsmæssigt. Det kan godt være, at man skal starte allerede i 2020 eller 2022 med at kigge på VVM-redegørelse og så videre i forhold til sådan en bro. Vi afviser det ikke, men vi mener ikke, at behovet er der her og nu for at starte sådan et dyrt broprojekt.

Ifølge Pia Olsen Dyhr er regeringens hovedmål at få timeplanen vedtaget, men hun vil se med "meget åbne øjne og stor interesse på de forslag, partierne kommer med".

Adspurgt om regeringens holdning til en jernbane til Legoland lyder svaret:

- Regeringens indgang til togfond.dk er at få timemodellen vedtaget. Der ligger ikke en stikbane til Billund. Men jeg har hørt budskabet fra Dansk Folkeparti, jeg ser med interesse på det, og jeg kommer til at tage positivt imod det i forhandlingerne.

/ritzau/

Dagens Gossip

Dagens TV