Mercedes selv skyld i fransk salgsforbud

Daimler-koncernen, der blandt andet ejer Mercedes, har valgt at skrotte indfasningen af gasarten »R1234yf«, der er blevet EU-godkendt som afløser for gasarten »R134a«. Sidstnævnte gasart er kendt som en af de helt slemme drivhusgasser, omtrent 1.000 gange så skadelig som kuldioxid, og den har været forbudt til brug i bilers aircondition på EU-plan siden årsskiftet.

Virksomheden bag R1234yf, amerikanske Honeywell, undrer sig over Daimlers handlinger.

»Vi spørger os selv om, hvorfor Daimler ikke bare forsøger at løse problemet på konstruktiv vis i stedet for at gå enegang i sin modstand mod R1234yf,« siger en repræsentant fra Honeywell ifølge bilsitet Autonews.com og tilføjer:

»Omkostningerne vil på årsbasis være minimale. Andre producenter har allerede taget skridt derhen.«

Daimlers enegang sker på grundlag af, at den tyske regering har valgt at udsætte et nationalt forbud mod brug af R134a-gassen i bilindustrien - det til 2017, når det gælder eksisterende bilmodeller. Det har Daimler altså valgt at udnytte, og det har så fået EU til at rasle med sablen over for Tyskland, mens Frankrig - som det eneste land indtil videre - simpelthen har valgt at suspendere indregistreringen af en række Mercedes-modeller.

Fra tysk side af har der været krads kritik af den franske regerings forbud. Der bliver talt om tekniske handelshindringer i krogene - noget den franske regering muligvis vil kunne skabe lidt indenrigsmæssigt goodwill på, da den franske bilindustri er meget hårdt presset, og i nogle tilfælde kun kan overleve via statsgaranterede lån, der ligger lige på grænsen af, hvad der er tilladt i EU.

Trods undren over de franske myndigheders konsekvente handlinger er det Daimler, der er i kikkerten i sagen. Flere aktører er mystificerede over bilkoncernens forklaringer på, at den ikke vil bruge den nye gasart. Daimler siger officielt, at den i sikkerhedstest har oplevet, at der kan ske et gasudslip fra aircondition-anlægget i forbindelse med sammenstød, og at det betyder, at bilens fører og passagerer risikerer at blive forgiftet af gassen.

Gasproducenten Honeywell siger som modsvar, at de øvrige bilproducenter benytter sig af et ventilsystem, der sørger for, at bilernes aircondition-anlæg bliver tømt på en sikker måde i forbindelse med en kollision.

Hele sagen har fået kritikere til at ytre, at det hele for Daimler blot handler om euro og cent. Den tyske bilkoncern vurderer muligvis, at den selv kan udvikle et billigere alternativ til R1234yf, og at den derfor ikke mener, det giver mening at kaste store summer i at indfase brugen af R1234yf i en kortere periode. Det har Daimler dog ikke bekræftet er tilfældet.

Hvad hele sagen ender med, er endnu uvist. Det er klart, at det ikke er en ønskværdig situation for Daimler, at en lang række af dens Mercedes-modeller ikke bliver solgt i nabolandet. Frankrig er langt fra at være et topprioriteret marked for Daimler, men der er immervæk tale om et vestligt land med 65 millioner indbyggere, og det er et marked, man ikke kan ignorere.

Daimler vil givetvis forsøge at få trukket det franske forbud tilbage via både det franske og EUs retssystem. Men det kan blive en langvarig proces med et usikkert udfald. Meget tyder derfor på, at Daimler bliver nødt til at rette ind efter reglerne i en fart.

Derudover skal den tyske regering også forklare sig i sagen. Den tyske regering har fået indtil 20. august til at forklare EU-Kommissionen, hvorfor den fortsat ikke har implementeret de regler, som de øvrige europæiske bilproducenterne er underlagt, skriver bilsitet Motor Authority.

Hvis den tyske regering bliver tvunget til - eller vælger - at ændre holdning, så vil det tysk-franske Mercedes-slag givetvis være tabt med ét sværdslag.

 

 

 

 

 

Dagens Gossip