Mere flydende vaskemiddel i Kina luner hos Novozymes

Skrevet af admin

20/04/2016

Dagens topnyheder

Den danske enzymgigant Novozymes nyder godt af kineseres stigende forbrug af flydende vaskemidler, viser regnskabet for årets første tre måneder.

Omsætningen i den såkaldte vaskemiddel-division i Novozymes, der er selskabets største forretningsområde, steg med fire procent i første kvartal i år i forhold til samme periode for et år siden.

Samlet landede salget på 176 millioner kroner, hvilket var 26 millioner kroner højere end analytikernes forventninger ifølge Ritzau Estimates.

Og det er blandt andet Kina og Indien, der er med til at hive udviklingen fremad, siger Novozymes finansdirektør, Benny Loft, til Ritzau Finans.

- Vi vokser på markedet for flydende vaskemidler i Kina. Og Kina er kommet stærkere ud, end vi havde turdet håbet på. I Indien er billedet det samme - men det marked er meget mindre end det kinesiske, siger Benny Loft.

Dog er det stadigvæk Europa og USA, der er de to største markeder for vaskemidler.

Mens der var solid vækst i salget i Nordamerika, hvor kunder går fra de mere traditionelle vaskemidler til de mere enzymbaserede, er der en mere neutral omend positiv udvikling blandt de europæiske kunder, skriver Novozymes i regnskabet.

/ritzau/