Merrild til angreb i kaffe-kapsel-krigen

Merrild Kaffe er nemlig gået ind i kampen ved at lancere sin Café Noir-kaffe i Nespresso-kompatible kapsler og sælge dem i alle de store danske supermarkeder .

Netop Nestlés Nespresso var først med konceptet, og de fleste kapsel-kaffemaskiner på de danske køkkenborde er af det mærke.

Men mens Nespressos originale kaffekapsler i Danmark kun kan købes i to særlige konceptbutikker samt på nettet, sætter Merrild Kaffe sine kapsler frem på hylderne i den almindelige dagligvarehandel blandt andet supermarkederne Fakta, Superbrugsen, Kvickly og senere også Føtex, Bilka og Netto.

Udbredelsen er et af de vigtigste parametre i Merrild bestræbelser på at at få en bid af kapsel-kagen, og når konceptet er fuldt udrullet, vil kapslerne kunne købes i 1.000 butikker landet over.

»Vi lancerer kapslen, fordi Café Noir er vores premium brand, og vi gerne vil tilbyde forbrugerne kaffe til alle bryggemetoder. Salgsambitionerne holder vi lidt for os selv ud fra en forretningsmæssig tilgang, men vi vil meget genre profilere Café Noir og opbygge det som et stærkere brand i detailhandlen med det her,« siger Tom Faurschou, der er salgsdirektør hos Merrild Kaffe.

Nespresso har tidligere forsvaret sit salg af kaffekapsler mod kopier, der er kompatible med Nespresso-maskinerne. Blandt andet har forskellige kopiproducenter solgt kaffekapsler til en brøkdel af Nespressos pris.

I Tyskland forsøgte Nestlé sidste år at stoppe salget af billige Nespresso-kompatible kapsler ved at indbringe den schweiziske fødevaregigant Ethical Coffee Company i retten.

Domstolen i Düsseldorf fastslog imidlertid, at en forbruger, der køber en Nespresso-maskine selv har ret til at bestemme, hvordan den skal bruges - herunder at brygge kaffe med kapsler fra andre producenter. Også i Schwaiz har Nestlé lagt sag an mod to rivaliserende kaffeproducenter, der har lanceret deres egne versioner af kaffekapslen.

Merrild Kaffe har ikke været i kontakt med Nespresso i forbindelse med lanceringen af Café Noir-kaffekapslerne.

»Vi har taget det ud fra en betragtning om at vi skal bygge Cafe Noir stærkere i detailhandlen, og vi henholder os til, at vi er inden for de gældende regler og lovgivning på område. Det er det, vi forholder os til,« siger Tom Faurschou.

Det har endnu ikke været muligt at få en kommentar fra Nespresso i Danmark.

Dagens Gossip