Metroformand: Mere sikker på ny tidsplan

Den nye metrolinje Cityringen bliver forsinket med syv måneder, og kommer først til at åbne i juli 2019.

Til gengæld føler Metroselskabets bestyrelsesformand, Henning Christophersen, sig nu ganske sikker på, at den nye åbningsdato bliver overholdt.

- Jeg føler mig betydelig mere sikker i dag, end jeg gjorde for tre-fire måneder siden, hvor det var særdeles usikkert, hvornår vi kunne åbne. Men man kan selvfølgelig ikke give 100 procents garanti for noget her på jorden, det ved alle, siger han til Ritzau.

Han fastslår, at den lovændring, som transportminister Magnus Heunicke (S) forhandlede på plads i foråret, har givet selskabet bedre vilkår for arbejdet, som bestyrelsen tidligere frygtede kunne blive forsinket med helt op til seks år, hvis der ikke kunne bygges i aften-, natte- og weekendtimerne.

- Den gør det lettere for os at få de nødvendige dispensationer, men den betyder også, at de borgere, der bliver påvirket, får bedre erstatninger, og det synes jeg er helt fortrinligt. Der kommer en god balance, vurderer formanden, som betragter den tilbageværende usikkerhed ved tidsplanen som minimale.

- Hvis man pludselig finder nogle stærkt forurenede jordlag eller der udbryder generalstrejke i byggesektoren, så har vi ikke indflydelse på det, men det ser jeg som en minimal risiko. Hovedrisikoen indtil nu har været, at der hele tiden kom byggestop, og den skulle være væk nu, konstaterer han.

Forsinkelsen medfører en meromkostning på 1,2 milliarder kroner, som nu skal drøftes af selskabets ejere, Københavns Kommune, staten og Frederiksberg Kommune.

- Der er flere muligheder. Man kan forlænge tilbagebetalingstiden, hvilket godt kan lade sig gøre, eller ejerkredsen kan komme med kontanter. Men det er ikke os, der afgør det, det er ejerkredsen, fastslår Henning Christophersen.

Spørgsmål: Hvem har ansvaret for, at byggeriet er blevet forsinket?

- Det synes jeg ikke, jeg kan tage stilling til, det må ejerne prøve at finde ud af indbyrdes. Jeg ved godt, at der er et antal mennesker, der har følt sig generet, sådan er det med store anlægsprojekter.

- Men jeg synes ikke, man kan pege på en enkelt beslutning eller nogle enkelte personer, man kan give ansvaret for det her. Det er en kombination af mange ting.

Spørgsmål: Bærer Metroselskabet selv en del af ansvaret?

- Nej, det synes jeg egentlig ikke, vi gør. Vi har fulgt lovgivning og hjulpet entreprenøren med at søge om godkendelser, undtagelser og dispensationer, men vi må konstatere, at den måde, man havde lagt rammerne på, ikke var tilstrækkelig, og det er nu bragt af vejen.

Spørgsmål: Siger du dermed, at det er politikernes skyld?

- Det vil jeg slet ikke påtage mig at sige noget om, slutter Henning Christophersen.

/ritzau/

Dagens Gossip

Dagens TV