Metroselskabt frygter seks års forsinkelse

Der kan gå over 10 år, før københavnerne har mulighed for at køre metro på Cityringen, som i første omgang var sat til at stå færdig i 2018.

Det fremgår af en meddelelse, som bestyrelsen for Metroselskabet har sendt til selskabets ejere, der tæller Københavns Kommune, staten ved Transportministeriet og Frederiksberg Kommune.

- Såfremt klagen over døgnarbejdet ved tunnelarbejdspladsen imødekommes, vil Metroselskabet være nødt til at standse den netop påbegyndte boring af tunnelerne til Cityringen.

- Den foreløbige vurdering peger på, at byggeriet af Cityringen vil blive fem-seks år forsinket, hvis tunnelbyggeriet ikke kan gennemføres i døgndrift, skriver bestyrelsen.

Støjgener i områderne omkring byggerierne har fået naboer til at indgive klager til Natur- og Miljøklagenævnet.

Klagerne har opsættende virkning, hvilket betyder, at Metroselskabet nu kun må arbejde i tidsrummet mellem klokken syv og 18 på hverdage ved tre metrostationer.

Tunnelboremaskinerne, som bliver brugt ved metrobyggeriet, er bygget til kontinuerlig drift.

Metroselskabet vurderer derfor, at det ikke er sikkerhedsmæssigt forsvarligt at fortsætte boringerne efter en hidtil ukendt metode, hvor der kun bliver boret i den tilladte tidsperiode.

- En metode med daglig standsning og igangsætning vil skabe væsentligt øgede risici for både tunnelboremaskinerne, for gennemførelsen af tunnelarbejderne og for øgede sætninger på ovenliggende bygninger, vurderer Metroselskabet.

Såfremt forbuddet mod at arbejde i døgndrift bliver opretholdt, vurderer Metroselskabet, at forsinkelsen har et omfang, der betyder, at selskabets økonomi ikke længere er bæredygtig.

Selskabet anslår, at prisen for et års forsinkelse ligger et sted mellem 1,2-1,5 milliarder kroner. I værste fald medfører en forsinkelse på seks år altså en merudgift på ni milliarder kroner.

Under udbygningen af den oprindelige metro kørte tunnelboremaskinerne i døgndrift.

/ritzau/

Dagens Gossip