Millioner til udkantstrafik samler støv

57 millioner kroner.

Så mange penge har trafikselskaber og kommuner hvert år mulighed for at få del i, hvis de har en idé til, hvordan der kan komme ny kollektiv trafik i de tyndtbefolkede områder.

Men der er slet ikke bud efter så mange penge, viser den seneste opgørelse over projekter, som har bedt om støtte fra den såkaldte yderpulje.

I år er der søgt om knap 36 millioner kroner, så selv hvis samtlige ønsker skulle blive opfyldt, vil en tredjedel af puljen stå uberørt hen.

- Det er selvfølgelig skuffende, at der ikke er flere, der har søgt, siger Dansk Folkepartis trafikordfører Kim Christiansen.

Han var sammen med Enhedslisten og regeringen, som dengang også rummede SF, med til at vedtage puljen i kølvandet på betalingsringens død i starten af 2012.

Puljen blev for første gang uddelt sidste år, hvor der kom ansøgninger for 66 millioner kroner. Alligevel blev der kun uddelt 35 millioner kroner.

Det skyldes, at en række ansøgninger faldt uden for politikernes målsætning om, at pengene skulle bruges til nye ruter. Og det er forklaringen på, at ansøgerne nu holder sig tilbage, mener formanden for Trafikselskaberne i Danmark.

- Puljefinansieringen holder i et eller to år, og så står du selv og skal finansiere det.

- Trafikselskaberne har ikke lyst til at sætte nogle ting i gang, som man ikke har råd til på sigt, og derfor lader man være med at søge, forklarer Thomas Kastrup-Larsen (S), som er borgmester i Aalborg.

Han så gerne, at det blev muligt at søge støtte til at forbedre den eksisterende trafik i udkantsområderne.

Hos Enhedslisten er trafikordfører Henning Hyllested parat til at slække på kravene, hvis den begrænsede tilslutning fortsætter.

- Hvis det viser sig, at der år efter år ikke bliver søgt, hvad der er i puljen, så må vi se mere fleksibelt på det, fortæller han.

Transportminister Magnus Heunicke (S) har ikke ønsket at kommentere puljens fremtid.

/ritzau/

Dagens Gossip

Dagens TV