Millionpotentiale for dansk satirepar i USA

Anders Morgenthaler og Mikael Wulff har taget et stort skridt ind på det amerikanske marked med deres satiriske tegneseriestribe, Wulffmorgenthaler. Hvis amerikanerne kan lide, hvad de læser, og striben bliver en succes, kan det blive en endog rigtig god forretning for de to kreative folk.

Tegneseriestriber som Steen & Stoffer, Radiserne og Garfield er verdenskendte figurer og millionforretninger, ikke mindst i kræft af tegneseriestribernes indtog på tv som animerede serier og det medførende merchandise-salg.

Udgivelsen af de samfundssatiriske streger sker i samarbejde med verdens største tegneserieagentur, Universal Uclick, som blandt andet står bag Garfield og Steen & Stoffer. Aftalen kom i hus, da Mikael Wulff gennem det amerikanske firmas hjemmeside indsendte 42 striber - og fik svar inden for en time. Hos den amerikanske mediegigant promoveres Wulffmorgenthaler, eller WuMo, som den hedder i USA, som en "hyldest til livets absurditeter og bittersøde ironi."»Da vi startede med at lave det her, fik vi at vide, det var en umulighed at komme til USA, fordi vi var for grænseoverskridende og blodige. Det ville aldrig blive trykt i en amerikansk avis,« siger Mikael Wulff, komiker og den ene del af makkerparret bag Wulffmorgenthaler.

145 amerikanske avisudbydere er indtil videre faldet for det danske satirepar, og det kan indbringe makkerparret millioner, særligt hvis ambitionerne om en tv-serie bliver til virkelighed.

»Et af vores mål er at lave en animeret tv-serie i USA. Det er noget, vi arbejder konkret på med konkrete kontakter, møder og projekter,« siger Mikael Wulff.

Det kommercielle potentiale er særligt stort inden for animerede film, fordi potentialet for at sælge merchandise, som bamser og lignede, er ekstra stort i netop den genre. Det er Family Guy, som er en de største kommercielle tv-seriesucceser i USA, et godt eksempel på.

Det er blandt andet prominente avisnavne som Wahington Post, som i fremtiden udgiver Wulffmorgenthalers satiretegneserie i USA. I Europa har Wulfmorgenthaler, udover sin faste plads i dagbladet Politiken, fundet vej til flere udenlandske avissider, blandt andet hos norske VG, tyske Die Welt og hollandske De Telegraaf.

Med de amerikanske avisers interesse for Wulffmorgenthaler er der skabt en platform i USA for den danske satiriske stribe, og en aftale om en animeret udgave af Wulffmorgenthaler på amerikansk tv, er ifølge Mikael Wulff mindst lige så realistisk som den netop indgåede aftale med Universal Uclick og publicering i de amerikanske aviser.

Mikael Wulff understreger, at succes er en forudsætning for det store gennembrud i USA, men tager amerikanerne godt imod Wulffmorgenthaler, er vejen banet for satireparret. En aftale med Universal Uclick er et godt tegn, siger Mikael Wulff.

»Det er tegn på, at tiden er klar til, at der skal ske noget nyt. Det er tegn på, at tiden ændrer sig, og smagen ændrer sig,« siger han og fortsætter:

»Vi fablede allerede fra begyndelsen om, at den skulle trykkes i hele verden. Så tog det bare 10 år, før vi og verden blev enige om det.«

Wulff og Morgenthaler har tidligere haft en kommerciel direktør til at tage sig af forretningen, men i dag står de selv for både den kreative og den forretningsmæssige del. Det bliver der formentligt lavet om på i fremtiden.

»Vores force ligger i det kreative. Selvom vi efterhånden har meget erfaring i det forretningsmæssige, er vi ikke Lars Larsen-typer. Det er planen at vi på et tidspunkt skal hjælpes til den del igen,« siger Mikael Wulff.

Selskabet bag Wulffmorgenthaler, New Creations Holding, havde i 2012 et overskud på 61.219 kroner. Regnskabet afslører et udbytte til ejerne på 1 millioner kroner. Der er potentiale for, at Wulff og Morgenthaler i fremtiden kan øge det beløb.

Dagens Gossip