Minister åbner for at sende dele af DSBs opgaver i udbud

Det forklarer ministeren forud for et samråd i transportudvalget torsdag, hvor netop spørgsmålet om udbud på flere området bliver vendt.

»Det kan man gøre. Vi står foran at skulle lave nye kontrakter på det meste fra 2015, og det har man mulighed for at sætte i udbud,« siger ministeren med henvisning til kontraktforhandlingerne mellem staten og DSB om togdriften i Danmark fra 2015 og frem.

Henrik Dam Kristensen understreger dog, at han ser DSB som en helt central del af den kollektive transport i Danmark.

»Det, jeg er mest optaget af, er, at vi har et DSB, der er i gang med at effektivisere sig selv, og jeg håber, at DSB kommer godt gennem den effektivisering, fordi det er vigtigt, at vi har en stor, national jernbaneoperatør, som er hovedhjørnestenen i den kollektive trafik i Danmark,« siger han og tilføjer:

»Men DSB skal selvfølgelig også kvalificere sig til det ved at gennemføre den effektivisering.«

DSB sidder i dag på langt størstedelen af togdriften i Danmark, mens togselskabet Arriva står for driften på en række regionaltogsstrækninger i det midt- og vestjyske.

Transportministeren har tidligere peget på, at der er gode erfaringer med den løsning. Han vil dog ikke tage stilling til, hvorvidt for eksempel Arriva er i spil til at overtage mere af togdriften.

»Det er for tidligt at sige. Det, jeg gerne vil sige, det er, at Arriva gør det fremragende. Men det synes jeg sådan set også, at DSB gør,« siger han.

»Nu går vi i gang med at se på, hvordan den kontrakt skal skrues sammen; hvad er det for nogle ting, vi gerne vil, og hvad er det for nogle forbedringer, vi gerne vil have for passagererne. Og så lægger jeg ikke skjul på, at jeg håber, det er nogle af de ting, som DSB kan leve op til.«

Produktivitetskommissionen fremlagde for nylig sit bud på, hvordan staten kan effektivisere, og her pegede kommissionen blandt andet på, at man kan sende en del af togdriften herhjemme i udbud.

Dagens Gossip