Minister afviser DF: Timemodellen ligger fast

Nej. Regeringen kommer ikke til til at gå på kompromis med timedriften mellem de store byer, når der skal forhandles indhold i togfonden med Enhedslisten og Dansk Folkeparti.

Transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) afviser i klare vendinger Dansk Folkeparti, der er parat til at gå ned til 70 minutters drift mellem de store byer, så der kan spares penge, der så kan bruges på at sikre pendlerne i yderområderne bedre forhold.

-Vi kommer ikke til at gå på kompromis med timemodellen, siger Pia Olsen Dyhr til Ritzau.

- Regeringens udgangspunkt er sådan set timemodellen, for den kommer alle pendlere til gode. Hvis man bor i Vejle og skal til Aarhus for at arbejde, tager det i dag lidt over tre kvarter, men med timemodellen kommer man frem på en halv time.

- Hvis man følger deres forslag om 70 minutter, så vil Aalborg-København tage tre timer og 30 minutter. Det vil være en markant forringelse af nordjydernes forhold.

Tirsdag aften blev regeringen enig med Enhedslisten og Dansk Folkeparti om at hente de 28,5 milliarder kroner, som skal finansiere den såkaldte togfond, der skal stå bag elektrificering og modernisering af det danske jernbanenet.

Pengene hentes ved en ændret beskatning af de selskaber, der henter olie op af den danske undergrund i Nordsøen.

- Vi vil ikke kun sikre storbyerne med vores forslag om timemodellen. Både regionaltog, IC-tog og superlyntog kommer til at køre bedre og hurtigere end i dag.

- Eksempelvis kommer pendlere fra Kalundborg og Nykøbing Falster til København på en time. Det er dem, som pendler allermest, som får stor fordel af timemodellen også, siger Pia Olsen Dyhr.

Forhandlingerne går i gang snarest muligt.

/ritzau/

Dagens Gossip