Minister garanterer timemodel - på et tidspunkt

- Vi kommer til at levere en timemodel. Jeg kan ikke forestille mig andet.

Sådan lyder det fra transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) efter, at aftalen om en togfond til 28,5 milliarder kroner - med et døgns forsinkelse - er faldet på plads mellem regeringen, Enhedslisten og Dansk Folkeparti.

Den helt store del af fonden er den såkaldte "timemodel", der skal sikre de rejsende, at der blot vil være en times togrejse mellem de største byer i Danmark, nemlig København, Odense, Aarhus, Aalborg og Esbjerg.

Timemodellen lægger beslag på 14,8 af togfondens milliarder. Det understreges dog i aftalen, at man foreløbig ikke lægger sig fast på, hvor de såkaldte superlyntog skal standse på ruten mellem de store byer.

Spørgsmål: Hvis man ikke ved, hvor togene skal standse, hvordan kan man så vide, hvor lang tid der er mellem de store byer?

- Det står i aftalen, at de skal stoppe i København, Odense, Aarhus, Aalborg og Esbjerg, og det er, fordi vi satser på en time mellem byerne. Men jeg tror, at danskerne har forståelse for, at vi ikke skal lave køreplaner på Christiansborg.

En del af forudsætningerne for at opnå en times togtur mellem de store byer er, at der laves en ny strækning mellem Hovedgård ved Horsens og Aarhus.

Finansieringen af den strækning er imidlertid lagt i togfondens buffer på godt fem milliarder kroner.

Og Pia Olsen Dyhr forsikrer, at selvom midlerne til Hovedgård-Aarhus ligger i en reservepulje, så vil den blive bygget.

- Selvfølgelig skal have bygget Hovedgård-Aarhus. Det er forudsætningen, og vi har også forpligtet os til at gøre det.

Spørgsmål: Kan du garantere, at der kommer en times kørsel mellem de store byer?

Man kan jo aldrig garantere noget som helst i den verden. Men der kommer en timemodel. I 2024 eller i 2025, lyder det fra transportministeren.

/ritzau/

Dagens Gossip