Minister: Ingen billigere kollektiv trafik

Det skriver Berlingske.

Ifølge en analyse, som Nykredit har foretaget for Søndagsavisen på baggrund af tal fra Danmarks Statistik, er priserne på bus- og togrejser steget med henholdsvis 70 og 45 procent siden år 2000. I samme periode er de generelle forbrugerpriser steget med 30 procent.

Det er ikke tilfredsstillende, slår transportminister Henrik Dam Kristensen (S) fast over for Berlingske, men siger i samme åndedrag, at priserne ikke kommer til at falde foreløbigt.

LÆS OGSÅ: Prisen på busbilletter er eksploderet

»Regeringen har allerede brugt 500 millioner kroner på to områder. Fra sommer indfører vi et udvidet uddannelseskort, der skal gøre det billigere for unge under uddannelse at bruge den kollektive trafik, og så har vi sænket taksterne med 20 procent uden for myldretiden i hovedstadsområdet,« siger han. Nok er alle prisstigningerne i den kollektive trafik ikke sket under den nuværende SRSF-regering, men det er stadig en penibel sag, da et opgør med de høje billetpriser var en mærkesag for regeringspartierne under den seneste valgkamp.

Mange husker især SFs kampagne bag på en stribe københavnske bybusser, hvor daværende partiformand Villy Søvndal (SF) lovede 40 procent billigere tog- og buskort i København. Dagen før valget i september 2011 kunne man endda i denne avis forsikre sig om ambitionen, da nuværende handelsminister Pia Olsen Dyhr (SF) sagde:

»Det kan godt være, det tager tre måneder, men vi vil så hurtigt som muligt sætte prisen ned på den kollektive trafik. Du må ringe til mig om fire måneder og skælde mig ud, hvis billetterne ikke er blevet billigere.«

Samtidig med, at billetpriserne i den kollektive trafik er steget, har andre, mindre aktører meldt sig på banen. Blandt andet er hjemmesiden GoMore.dk, hvor brugerne mod betaling kan aftale at køre med hinanden mellem landets største byer, blevet meget populær. Det samme er de private busselskaber, der i større og større omfang udbyder rejser mellem landets største byer. Nyeste skud på stammen er Rød Billet, der ifølge adm. direktør Thomas Hintze er »busselskabernes svar på Ryan Air«.

Hos Rød Billet koster en billet fra København til Aarhus 180 kroner – uden nogen former for rabatter på en dyr rejsedag. En tilsvarende rejse koster med DSB 404 kroner, men så er rejsetiden også omkring 25 minutter kortere afhængigt af afgangen.

»Jeg vil ikke sige, at vi gør det billigt, vi har den rigtige pris. Det er de andre, der gør det alt for dyrt,« siger Thomas Hintze og fremhæver historien om DSBs salgsvogne, der siden 2004 har haft et årligt underskud på cirka 100 millioner kroner.

»Det koster 50 øre at lave en kop kaffe, og det er med i vores pris, og derfor er det mig stadigvæk en gåde, hvordan DSB kan tage 30 kroner for en kop og så stadig ikke tjene penge på det. Det forstår jeg ikke,« siger direktøren.

For Socialdemokraterne har det længe været et ønske at gøre den kollektive trafik billigere.

Spørgsmål: Står det ønske stadig ved magt?

»Ja, jeg synes, at vi skal gøre den kollektive trafik så konkurrencedygtig som overhovedet muligt og derfor også billigere. Jeg ved bare, at hvis jeg havde valgt at bruge de 500 millioner kroner på at nedsætte taksterne landet over med noget, der ligner to eller fire procent, så tror jeg ikke, at der er ret mange, der ville have takket mig for det. Jeg vil gerne, i det omfang det er muligt, nedsætte priserne på den kollektive trafik, men der er også en økonomisk situation lige nu, hvor jeg ikke tør love noget,« siger Henrik Dam Kristensen.

Spørgsmål: Så det er ren ønsketænkning, at det bliver billigere. Der er ikke noget konkret på vej for at opfylde ønsket?

»Nej, men der er den vigtige tilføjelse, at priserne jo ikke stiger mere end den generelle prisudvikling nu, og så de to initiativer, jeg nævnte før. Jeg kan ikke love, at der kommer yderligere tiltag på det her område. Det har jeg ikke midler til, men jeg synes nu, at de 500 millioner kroner, vi har fået, er blevet brugt fornuftigt.«

Dagens Gossip

Dagens TV