Minister: Ingen kompensation til DSB eller rederier

Skrevet af admin

28/12/2015

Mest læste i dag

Der kommer ingen håndsrækning til DSB eller rederierne, når Sverige fra den 4. januar indfører identifikationskontrol af passagerer rejsende ind i landet. Kontrollen må DSB og færgerederierne selv stå for.

- Vi skal ikke ind og hjælpe nogen. Det tab, man får som virksomhed, når sådan noget sker, er selvfølgeligt trist, men det er, hvad der sker, når der pludseligt kommer nye regler, siger transportminister Hans Christian Schmidt (V) til Ritzau.

Kontrollen vil koste ni millioner kroner om måneden for DSB ifølge transportminister Hans Christian Schmidt. Skånetrafikken vil betale halvdelen. For HH Ferries er prisen estimeret til 20 millioner kroner frem til sommer.

Dertil kommer manglende indtjening på grund af færre passagerer. DSB vurderer den samlede omkostning til at ligge på 30 millioner kroner om måneden.

- Alt dette her er et resultat af Sveriges fejlslagne flygtningepolitik og jeg synes, at det er stærkt beklageligt, at det rammer passagererne og virksomhederne i området, siger Hans Christian Schmidt.

Mens det er beklageligt, er det dog ikke den danske stats skyld, at Sverige har indført identifikationskontrol, der skal gennemføres af selskaberne, lyder det fra ministeren.

- Når virksomhederne rammes af sådan noget her, og det er mange virksomheder, er det meget trist. Men det er sådan noget, der sker. Det gik også ud over selskaber, at Rusland indførte en embargo, siger Hans Christian Schmidt og fortsætter:

- Der er ingen tvivl om, at dette her kommer til at koste på bundlinjen for både busser, færger og tog. Men det er jo ikke sådan, at staten bare dækker det tab. Sådan er livet, og der er også andre virksomheder, der bliver ramt af den slags ting over et år.

DSB har tidligere fortalt, at de øgede udgifter til identifikationskontrol samt den forventede tabte indtjening, kan medføre et gebyr på billetter til Sverige. Det kan ministeren dog ikke se skulle blive nødvendigt.

- Jeg kan ikke se, at DSB skulle have behov for at indføre et gebyr. Med et overskud på 6-700 millioner kroner skulle de være i stand til at finde de 150.000 kroner om dagen, kontrollen koster, siger ministeren og fortsætter:

- Samtidig har Skånetrafikken meldt ud, at de er klar til at betale halvdelen på den betingelse, at der ikke bliver indført et gebyr.

/ritzau/