Minister nægter mere fart på danske toge

Sådan lyder det fra Transportminister Henrik Dam Kristensen (S), efter at både Venstre og Liberal Alliance har krævet ministeren ind i sagen.

»Jeg tror, det er vigtigt at overlade denne diskussion til fagfolk. At man pålægger ekstra tid på togrejser er jo også et sikkerhedsspørgsmål, som, jeg mener, Trafikstyrelsen, Banedanmark og DSB bør diskutere,« siger Henrik Dam Kristensen.

Den udmelding kommer efter, at Trafikstyrelsen i Ingeniøren kritiserer DSB og Banedanmark for bevidst at forlænge togrejser for at undgå dyre forsinkelser. Den ekstra køretid, som DSB og Banedanmark pålægger togdriften, betyder, at en intercity-rejse mellem Aalborg og København forlænges med 38 minutter sammenlignet med den faktiske tid, som det tager at køre mellem de to byer. Men spørger man den internationale jernbaneunion, bør DSB og Banedanmark ikke forlænge rejsen med mere end 13 minutter.

»Jeg er glad for, at debatten er kommet, men jeg vil ikke pålægge DSB og Banedanmark at følge den internationale jernbaneunions anbefalinger,« siger Henrik Dam Kristensen.

I Liberal Alliance mener man, ministeren tager for let på sagen. Her udpeger man DSBs »monopolstatus i Danmark« som et af de helt store problemer. Liberal Alliance opfordrer derfor regeringen til at vurdere mulighederne for at udlicitere togdriften til andre selskaber.

»De lange rejsetider er blot endnu et argument for at få udliciteret mere af togdriften og dermed få skabt mere konkurrence på skinnerne. Det nytter ikke noget, at transportministeren vil frede DSB for enhver pris, så længe den ene dårlige historie afløser den anden,« siger transportordfører i Liberal Alliance, Leif Mikkelsen (LA).

Men det er et forslag, som transportministeren blankt afviser.

»Jeg tror, Liberal Alliance har misforstået, hvad problemet egentlig er. Udlicitering vil ikke løse noget. Den snak tager jeg gerne med dem en anden dag,« siger Henrik Dam Kristensen.

Dagens Gossip

Dagens TV