Minister: Nye togkrav koster penge

Der skal prioriteres skarpt i togfonden mellem Dansk Folkepartis ønske om en stikbane til Bilund Lufthavn og Legoland og Enhedslistens krav, så lyntoget standser i Ringsted, samt regeringens timemodel, så lyntog højst tager en time mellem landets største byer.

Det fastslår transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) efter onsdagens møde med Dansk Folkeparti og Enhedslisten.

- Der er ønske om opgradering af regionalbanerne, en stikbane til Billund Lufthavn og et ønske om forbedring af godstrafik. Det ligger ikke i regeringens timemodel. Det vil koste yderligere finansiering, siger Pia Olsen Dyhr.

En stikbane til Billund koster ca. 700 millioner kroner, påpeger hun.

Togfonden koster godt 28,5 milliarder kroner, som kommer fra øget beskatning af Nordsøolien. Dansk Folkeparti vil finde 4,3 milliarder kroner ved et droppe eller udskyde en ny togbro over Vejle Fjord, men det rammer timemodellen, påpeger hun

- Jeg har ikke hørt, hvor man yderligere vil finde finansiering ud over en udsættelse af Vejlefjord-broen, siger Pia Olsen Dyhr.

Enhedslistens krav om, at lyntoget standser i Ringsted, rammer regionaltrafikken, mener transportministeren.

- Et stop i Ringsted vil betyde en dårligere regionaltogsbetjening til Svendborg, Silkeborg, Herning, Grenå, Viborg og videre. Hver gang man forsinker tog, så de ikke kan mødes i Odense eller Aarhus, så får vi yderligere forsinkelser, siger Pia Olsen Dyhr.

Hun afviser ikke partiernes krav, som ministeriet regner på. Ministerren venter, at forhandlingerne er færdige til nytår.

- Jeg ser en udfordring ved at finansiere det. For regeringen er det vigtigt, at vi leverer bedre og hurtigere tog til danskerne, siger Pia Olsen Dyhr.

/ritzau/

Dagens Gossip