Minister står fast på bro over Vejle Fjord efter togmøde

I forbindelse med mødet har både Dansk Folkeparti og Enhedslisten peget på, at de ønsker alternativer på bordet i forhold til en ny bro over Vejle Fjord, der ellers ifølge regeringen er vigtig, hvis man skal sikre en rejsetid på blot en time mellem Odense og Aarhus.

Men togbroen over Vejle Fjord er ikke umiddelbart i spil, fastslår transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) i kølvandet på mødet, der fandt sted i Finansministeriet.

»Regeringens udgangspunktet er, at vi vil have en Vejlefjordbro, og grunden til det er, at vi ikke har nok plads på skinnerne på den Vejleforbindelse, der er i dag. Hvis vi gerne vil have flere tog, og det vil vi gerne, og hurtigere togbetjening til Vest-, Midt- og Nordjylland, så kræver det mere plads på skinnerne og flere skinner,« siger Pia Olsen Dyhr og uddyber:

»For at vi ikke alle sammen skal ind over Vejle by - jeg tror for eksempel gerne, at Vejleborgerne vil være fri for godstogene ind over byen - så forudsætter det en Vejlefjordforbindelse,« siger hun.

Ministeren har desuden noteret sig, at både Enhedslisten og Dansk Folkeparti ved fredagens forhandlinger »er optaget af, hvordan vi kan gøre regionalbanerne bedre, og det vil jeg selvfølgelig lytte til i næste uge«, siger hun.

Forhandlingerne om togfonden begyndte fredag, efter at regeringen, Dansk Folkeparti og Enhedslisten i forrige uge nåede til enighed om finansieringen af togfonden, der sker gennem en øget beskatning af olieselskaberne i Nordsøen.

De godt 28 milliarder kroner skal blandt andet bruges på den såkaldte timemodel, der skal sikre, at det ikke tager mere end et time at rejse mellem København-Odense, Odense-Aarhus og Aarhus-Aalborg.

Desuden skal pengene være med til forbedre det danske jernbanenet blandt andet gennem en elektrificering af landets vigtigste strækninger.

Ifølge regeringen forventes trafikken med den nye timemodel at stige med omkring 50 procent, svarende til ca. 22.000 flere daglige rejsende.

Dagens Gossip