Minister til EU: Regler mod social dumping virker ikke

EU's regler for lastbilfragt er for svære at håndhæve, og der skal en præcisering til, hvis man skal stoppe social dumping på området.

Det mener Pia Olsen Dyhr (SF) og seks andre transportministre, som i et brev til EU's transportkommissær, Siim Kallas, opfordrer til handling.

- Vi finder det nødvendigt at udtrykke vores store bekymring om retskraftigheden af cabotagereglerne, skriver de syv ministre i brevet.

Cabotage dækker over den kørsel, som udenlandske lastbiler må foretage i et medlemsland i forbindelse med en international tur.

Fænomenet har været voldsomt omdiskuteret, da især østeuropæiske lastbiler er blevet beskyldt for at benytte reglerne systematisk at underbyde markedet for indenrigskørsel i de vesteuropæiske lande.

- I dag er indtrykket, at man kan misbruge lovgivningens bestemmelser, skriver afsenderne, som foruden Olsen Dyhr tæller de transportansvarlige ministre fra Belgien, Tyskland, Spanien, Finland, Frankrig og Italien.

- Vi kan se, at der desværre er meget ulovlig omgang med cabotage i Europa, uddyber Pia Olsen Dyhr over for Ritzau.

De nuværende regler giver udenlandske lastbiler lov til tre cabotageture inden for syv dage, efter en international transport er afsluttet.

Men ifølge ministeren misbruges disse regler til at sende lavtlønnede chauffører ind over grænserne med tomme lastbiler.

- Hvis man tager ned og besøger rastepladserne syd for grænsen, vil man se chauffører, som lever en meget kummerlig tilværelse. Det kan vi ikke være bekendt, siger ministeren.

Hun vil derfor have klare definitioner for en cabotagetur og en international transport, så reglerne ikke kan misbruges.

- Vi skal have defineret, hvad snyd og misbrug er, så man ikke kan køre ind over grænsen med en tom lastbil og begynde at køre cabotagekørsel, siger Pia Olsen Dyhr.

/ritzau/

Dagens Gossip

Dagens TV