Ministerium skal igen regne på økonomien i F-35-rival

Skrevet af admin

20/05/2016

Mest læste i dag

Kampflyproducenten Boeings møde med medlemmerne af Folketingets Forsvarsudvalg torsdag eftermiddag har tilsyneladende båret frugt.

Det skriver Berlingske.

Regeringen har i stedet for blandt andet Boeings Super Hornet-fly valgt at pege på Lockheed Martins F-35-model som Danmarks nye kampfly.

På mødet forklarede Debbie Rub, vicepræsident for Boeings kampflyafdeling, at firmaet ikke anser ministeriets beregning af økonomien i at købe Super Hornet for at være retvisende.

Ifølge Boeing består problemet i kampflykontorets beregninger dels i, at ministeriet alene har vurderet den dyrere Super Hornet-model med plads til to piloter; dels i at kontoret tager udgangspunkt i, at et nyt Super Hornet-kampfly har en levetid på 6000 flyvetimer.

Dette er ifølge Boeing alene tilfældet, hvis flyet opererer fra et hangarskib. Anvender man flyet under almindelige omstændigheder, vil der ifølge Boeing være tale om en levetid på 9500 flyvetimer.

På torsdagens møde besluttede udvalget at bede forsvarsministeriet om at regne på økonomien i Super Hornet endnu engang - og denne gang vurdere kampflyet ud fra en levetid på 9500 flyvetimer.

Derudover har udvalget også bedt ministeriet beregne omkostningerne ved at købe det billigere Super Hornet-kampfly beregnet til én pilot.

- Det vigtige for os er, at vi ikke vælger fly på baggrund af forkerte oplysninger, så derfor har vi bedt om følsomhedsberegningerne. Både på de 9500 flyvetimer per flystel og på ét- og tosæders kampfly, ligesom vi har bedt om at få de to ting kombineret, siger forsvarsordfører Martin Lidegaard (R) til Berlingske.

De Konservative har inviteret producenten bag Eurofighter Typhoon, en anden F-35-rival, til møde fredag, hvor medlemmerne af forsvarsudvalget også kan dukke op.

Producenten, Airbus, har tidligere over for Berlingske tilkendegivet, at selskabet lige som Boeing mener, at dets fly er vurderet forkert økonomisk.

/ritzau/