Mobilen er fremme i arbejdstiden

Skrevet af Mere mobil

16/01/2014
Smartphonen er en populær overspringshandling på de danske arbejdspladser. Når arbejdet keder os, så er det ikke kun Facebook, Twitter og SMS-beskeder tiden bruges på, viser en undersøgelse Epinion har udført for Eniro Danmark. En fjerdedel af danskerne sidder og søger efter produkter og serviceydelser fra telefonen, mens de sandsynligvis burde løse opgaver for virksomheden, de er ansat i. Målt ud fra dem, som anvender mobilen til søgninger. Der søges typisk efter aftensmad, gode priser og tilbud. Overraskende nok er det flest mænd, som i arbejdstiden bruger mobilen til at søge med, svarende til 32 procent. Blandt kvinderne svarer derimod 18 procent, at de søger i arbejdstiden. Vigtigt at være mobilklar Virksomheder der sælger ydelser på nettet skal være meget opmærksomme på, at være klar til at modtage besøgende fra mobile enheder. En webshop eller hjemmeside der fremtræder dårligt på smartphonen, kan ende med at tabe omsætning. - 14-16 procent af dansker siger, at deres seneste køb er foretaget via en smartphone eller at de inden for den seneste måned har brugt en smartphone til at købe med. Vi forventer, at smartphones vil blive den afgørende faktor på e-handel i fremtiden, fortæller Henrik Theil, kommunikationschef i Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH). Han fortæller videre, at Danmark i en OECD-rapport er på top 10 i verden over de mest forbrugende af e-handel. På europæisk plan er vi nummer tre. - Erhvervsdrivende skal søge for, at gøre deres produkter søgbare på nettet – inklusive de mobile enheder, for at få folk ned i butikkerne, siger Stefan Kercza, administrerende direktør i Eniro Danmark, som står bag søgetjenester som Krak og De Gule Sider. Vestjyderne er hægtet af De danskere som bor i Vestjylland har ikke travlt med at søge produkter eller netshoppe i arbejdstiden. Kun 10 procent af borgerne i dette område af Danmark, bruger smartphonen til søgninger, mens de er på job. Til sammenligning svarer 32 procent af sønderjyderne, at de søger mobilt. Tallet for Sjælland og Bornholm er 30 procent. København og Fyn ligger på henholdsvis 28 og 24 procent. I alt svarer 37 procent af danskerne, at de bruger mobilen til søgninger efter produkter og ydelser på nettet.

Dagens topnyheder

Smartphonen er en populær overspringshandling på de danske arbejdspladser.

Når arbejdet keder os, så er det ikke kun Facebook, Twitter og SMS-beskeder tiden bruges på, viser en undersøgelse Epinion har udført for Eniro Danmark.

En fjerdedel af danskerne sidder og søger efter produkter og serviceydelser fra telefonen, mens de sandsynligvis burde løse opgaver for virksomheden, de er ansat i. Målt ud fra dem, som anvender mobilen til søgninger.

Der søges typisk efter aftensmad, gode priser og tilbud.

Overraskende nok er det flest mænd, som i arbejdstiden bruger mobilen til at søge med, svarende til 32 procent. Blandt kvinderne svarer derimod 18 procent, at de søger i arbejdstiden.

Vigtigt at være mobilklar

Virksomheder der sælger ydelser på nettet skal være meget opmærksomme på, at være klar til at modtage besøgende fra mobile enheder. En webshop eller hjemmeside der fremtræder dårligt på smartphonen, kan ende med at tabe omsætning.

- 14-16 procent af dansker siger, at deres seneste køb er foretaget via en smartphone eller at de inden for den seneste måned har brugt en smartphone til at købe med. Vi forventer, at smartphones vil blive den afgørende faktor på e-handel i fremtiden, fortæller Henrik Theil, kommunikationschef i Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH).

Han fortæller videre, at Danmark i en OECD-rapport er på top 10 i verden over de mest forbrugende af e-handel. På europæisk plan er vi nummer tre.

- Erhvervsdrivende skal søge for, at gøre deres produkter søgbare på nettet – inklusive de mobile enheder, for at få folk ned i butikkerne, siger Stefan Kercza, administrerende direktør i Eniro Danmark, som står bag søgetjenester som Krak og De Gule Sider.

Vestjyderne er hægtet af

De danskere som bor i Vestjylland har ikke travlt med at søge produkter eller netshoppe i arbejdstiden. Kun 10 procent af borgerne i dette område af Danmark, bruger smartphonen til søgninger, mens de er på job.

Til sammenligning svarer 32 procent af sønderjyderne, at de søger mobilt. Tallet for Sjælland og Bornholm er 30 procent. København og Fyn ligger på henholdsvis 28 og 24 procent.

I alt svarer 37 procent af danskerne, at de bruger mobilen til søgninger efter produkter og ydelser på nettet.