Mobilepay er klar til konkurrence fra Apple

I en ikke så fjern fremtid vil man kunne betale for sine varer i supermarkedet ved at holde sin iPhone hen foran kortterminalen, og så vil betalingen være klaret på et øjeblik.

Dermed har Danske Banks MobilePay fået konkurrence, for banken har satset på, at få butikkerne til at tage MobilePay til sig.

Apples metode, som blev præsenteret tirsdag aften i Californien, er supersmart, indrømmer Danske Banks chef for forretningsudvikling, Jesper Nielsen.

- Vi er glade for, at der kommer nye løsninger på markedet. Når der kommer konkurrence, skærper det os alle sammen, og det tror jeg er godt for forbrugerne i sidste ende, siger han.

Apples nye betalingsmetode hedder "Apple Pay" og har kreditkortselskaber som American Express, MasterCard og Visa som partnere.

Jesper Nielsen er dog overbevist om, at man også vil kunne tilknytte sit dankort til telefonen, når den nye iPhone 6 og uret Apple Watch kommer til Danmark.

Alligevel er han ikke umiddelbart særligt bekymret over den nye konkurrent. Han hæfter sig ved, at MobilePay har en solid markedsposition i Danmark, hvor app'en først og fremmest bruges til at overføre penge mellem private, selvom den også vinder frem som betalingsmiddel i butikkerne.

Og så påpeger han, at MobilePay kan bruges på alle typer af smartphones, mens Apple Pay kræver, at forbrugeren har en iPhone eller et Apple Watch.

- Der tror jeg, at vi har en fordel, fordi vi gør kunderne mere teknologisk frie, men der er ingen tvivl om, at det her er et superstærkt bud på en betalingsløsning, siger Jesper Nielsen.

Med Apple Pay kan telefonen kommunikere direkte med butikkernes dankortterminaler ved hjælp af en særlig teknologi. Hos Danske Bank bliver der også tænkt tanker om, hvordan dén teknologi også kan knyttes til MobilePay.

Ifølge Jesper Nielsen har 2500 butikker tilknyttet MobilePay, og det tal ventes at stige til mere end 4000 ganske snart.

/ritzau/

Dagens Gossip