Mobilgiganter klar med fremtidens lomme-guf

Skrevet af admin

23/02/2014

Mest læste i dag

Vil man vide, hvad der kommer til at være det næste store hit indenfor mobilbranchen de kommende år, skal man mandag rette øjnene mod Barcelona, hvor årets største mobilmesse Mobile World Congress løber af stablen fire dage frem.

På messen ventes der store nyheder fra Sony og Nokia, mens Samsung ventes at lancere dets nye smartphone-flagskib S5.

Men ifølge en mobil-ekspert er det særligt de såkaldte "wearables", i form af ure, armbånd og halskæder, der kommunikerer med smartphonen, som producenter og forbrugere vil fokusere på.

- Det vil være et hit ved forbrugerne, fordi det er en forlænger for smartphonen, som ved en masse om vores liv. Indenfor et år vil vi se langt flere smykker og ure, der har forbindelse til telefonen.

- Mobiltelefonerne bliver større, men det gør, at de bliver sværere at bære. Så får man et behov for at have et ur, som man kan bære, og som har kontakt med telefonerne, siger David Guldager, der er ekspert i digitale trends og arbejder for TV2.

Produkterne er allerede på markedet, men de kommende år vil der være fokus på at gøre produkterne mindre og mere forbrugervenlige.

Kinesiske Huawei tyvstartede søndag MWC og afholdte et pressemøde, hvor der blandt andet blev lanceret et armbånd, der kommunikerer med forbrugerens smartphone, og som holder øje med vedkommendes sundhedstilstand.

MWC er den største messe indenfor mobilteknologi, og den tegner tendensen for, hvad der er på vej indenfor mobiltelefoner og tablets de kommende år.

De store mobilproducenter deltager i messen, dog undtagen Apple, der afholder sine egne lanceringer.

David Guldager deltager i messen og glæder sig til at se, hvad producenterne lancerer.

- Det giver forbrugerne et kig ind i, hvad der kommer til at ske de næste to år. Forbrugerne kan lære meget af at kigge på sådanne trend-messer, så de kan se, hvad de skal gå op i og interessere sig for.

- Jeg håber, at vi kommer til at se på andre ting end specifikationer, for det er forbrugerne sådan set fuldstændig ligeglad med. De vil bare vide, hvordan det fungerer, og hvordan de kan bruge det i deres hverdag, siger han.

/ritzau/