Modeboss afviser påstået navnetyveri

Danish Fashion Institute har ikke kapret navnet ”Copenhagen Fashion Week. Instituttet har derimod skabt det. Sådan lyder det fra instituttets topchef Eva Kruse, efter at Dansk Mode & Textil lørdag beskyldte instituttet for at kapre navnet ”Copenhagen Fashion Week".

»Vi synes, det er lidt mærkeligt, at Danish Fashion Institute kommer ind fra sidelinjen og forsøger at tage rettigheder over navnet,« sagde Thomas Klausen, direktør i Dansk Mode & Textil, til Berlingske Business, om en retssag, der til efteråret skal afgøre, hvem som ejer navnet.

Men beskyldningerne er urimelige, lyder det fra Danish Fashion Institute.

»Da vi kom til i 2005, fandtes der ikke nogen, der brugte navnet, hverken nationalt eller internationalt. Vi mener derfor ikke, at vi har taget noget navn. Derimod har vi skabt det,« siger topchef Eva Kruse.

»Vi har skabt en fashion week oven på det, man kalder en market week. Vi har helt konkret bygget shows og PR ovenpå den eksisterende modemesse i København, og det har vi gjort under navnet Copenhagen Fashion Week,« forklarer hun og slår samtidig fast, at instituttet er af den opfattelse, at det allerede ejer rettighederne til navnet juridisk.

»Vi har de juridiske rettigheder til navnet. Vi har både retten til logoet og domænenavnet og et selskab, der hedder Copenhagen Fashion Week,« siger hun og håber, at retten er enig med hende i dette spørgsmål.

»Det er vigtigt, at ejerskabet ligger hos modebranchen, og at det bliver drevet og ledet med modevirksomhedernes interesser forrest, og det gør det, når det ligger i Copenhagen Fashion Week-selskabet, hvor modebranchens mange virksomheder kan blive valgt ind i bestyrelsen via en generalforsamling og være med til at træffe beslutningerne,« siger hun, der mener, at polemikken om navnet er en storm i et glas vand.

»Vi er ret forundret over retssagen. For vi er faktisk meget villige til, at andre kan bruge vores navn og logo - blot efter nærmere aftale,« siger Eva Kruse.

Selskabet ”Copenhagen Fashion Week er et datterselskab til Danish Fashion Institute. Instituttet repræsenterer 131 virksomheder i modebranchen. Dansk Mode & Textil har cirka 350 medlemmer blandt mode- og tekstilvirksomheder.

 

Dagens Gossip

Dagens TV