Modeboss: Jeg blev fyret

"Ja, jeg blev fyret," siger Niels Mikkelsen, nu tidligere topchef hos IC Companys, til Berlingske Business.

Han oplyser, at han nu vil bruge den næste tid til at finde ud af, hvad der skal ske. Umiddelbart har han ikke lyst at fortælle, hvad der efter hans opfattelse er gået galt i forsøget på at få IC Companys ledt ud af krisen, men han lægger ikke skjul på, at han er skuffet over bestyrelsens beslutning.

"Jeg synes, vi er lykkedes med ganske meget. Vi har omstruktureret og vi har fastlagt en klar strategi. Selvfølgelig havde jeg gerne været del af udførelsen også, men sådan går det ikke altid – det skal man være klar over, når man siger ja til et job som topchef,” udtaler Niels Mikkelsen i en pressemeddelelse fra IC Companys, der desuden fastslår, at han "udtrykker ærgrelse over ikke længere at skulle stå i spidsen for koncernen".

Niels Mikkelsen var i begyndelsen af året med til at sælge de to skrantende modemærker Jackpot og Cottonfield, som begge gav driftsunderskud, til dagligvarevirksomheden Coop. Kort efter kunne han fortælle, at det økonomisk set er gået lidt bedre i 2013 end tidligere for IC Companys. Selskabet leverede i dets regnskab for tredje kvartal i maj et driftsresultat på 79,2 mio. kroner mod 55,7 mio. kroner i samme periode sidste år og en omsætning, der voksede fra 894,8 mio. kroner til 905,6 mio. kroner.

Om fyringen af Niels Mikkelsen siger bestyrelsesformand Niels Martinsen, at den var ganske udramatisk. "Det er spørgsmål om temperament, hvornår man synes, at det er tid til en udskiftning. Vi mener, at Mads Ryder (kommende topchef, red.) vil være bedre til at implementere strategien," siger formanden til Berlingske Business.

"Niels Mikkelsen startede, da krisen kom, og han blev kastet ud i en masse omjusteringer, krisestyring, og han skulle stramme til og gøre om. Han har gjort det rigtigt godt, og vi er kommet igennem krisen på en god måde, og nu skal vi have friske øjne ind og kigge på virksomheden," siger Niels Martinusen, der afviser, at IC Companys har brug for en ny strategi for at komme videre.

"Det her handler ikke om strategi. Det handler om implementering," siger han.

IC Companys har på det seneste oplyst, at koncenren i højere grad vil satse på sine mest eksklusive mærker som Peak Performance,Tiger of Sweden og By Malene Birger. Foruden frasalget af de billigere mærker Jackpot og Cottonfield ønsker IC Companys at sælge mærket Saint Tropez, hvis den rette køber dukker op.

 

 

 

 

 

Dagens Gossip

Dagens TV